VM-søknader i alpint klare

Skiforbundet har mottatt to søknader om å få arrangere alpin-VM i Norge. Her finner dere også begge søknadene.

Hafjell/Kvitfjell leverte 23. mars sin offisielle søknad om å være Norges kandidat til å arrangere alpin-VM i Norge. Tidligere samme uke leverte Narvik sin søknad om å få arrangere VM. Nå begynner arbeidet med å vurdere de to kandidatene og deres søknader.

- Som en av verdens ledende alpinasjoner er det på høy tid å få VM til Norge for første gang. Vi har to sterke kandidater og ser frem til å gå grundig gjennom søknadene, sier generalsekretær i Norges Skiforbund, Stein Opsal.

Skiforbundet vil også benytte ekstern kompetanse på områder der det er nødvendig i forbindelse med kvalitetssikring av søknadene. Dette er et krevende arbeid som administrasjonen vil bruke nødvendig tid på. Det er planlagt at administrasjonen legger saken frem til politisk behandling for Skistyret i løpet av høsten 2018. Hvilket år det kan søkes om VM i alpint til Norge, er avhengig av når Trondheim blir tildelt VM i Nordiske grener. Trondheims søknad om å arrangere VM i 2023, avgjøres på FIS kongressen 17.mai i år.

- Det er viktig at denne prosessen blir så grundig som mulig og at alle faktorer blir vurdert. Det avgjørende er å velge den kandidaten vi tror har best sjanse til å nå opp i den internasjonale konkurransen og bli VM-arrangør, sier Opsal.

Skiforbundet har de siste dagene fått flere spørsmål om at forbundet har styreplasser i Sameiet Kvitfjell Nasjonalanlegg og i Hafjell Nasjonalanlegg AS. Bakgrunnen for dette er at det er dannet selskaper med kommunene for å være berettiget offentlige milder (spillemilder) til nasjonalanleggene. Det er en forutsetning fra Kulturdepartementets side for å kunne få status som nasjonalanlegg i kommersielt drevne anlegg.

Etter at et nytt Skistyre er valgt i juni, skal det oppnevnes hvem fra Norges Skiforbund som skal sitte i disse styrene i kommende to års periode. I tillegg skal det også oppnevnes medlemmer til styret i Hafjell Kvitfjell Alpin AS. Men vi kan allerede nå informere om at ingen av Skistyrets medlemmer som skal være med å ta den endelige avgjørelsen om VM-søknaden, er aktuelle styrekandidater i Sameiet Kvitfjell Nasjonalanlegg eller Hafjell Nasjonalanlegg AS.

Her er søknadene:

NARVIK