Vindtunnel 2012

Oppsummering Vind Tunnel Resultater 2012

Tre eksterne krefter virker på løperen i alpint. Mens gravitasjons kraften skaper framdrift og øker hastighet, både ski-snø friksjon (en del av snøens reaksjon kraft) og luft motstand kan ha en bremsende effekt på løperen.

Mens mye oppmerksomhet og ressurser er ofte rettet mot reduksjon i ski-snø friksjon, relativt lite fokus er rettet mot luftmotstand. Dette til tross for at luftmotstand står for over 70% av bremseeffekten i rett frem glid i utfor hastigheter.

I løpet av det siste året har Norges skiforbund, i samarbeid med NTNU, satt i gang et prosjekt for å øke bevissthet rundt viktigheten av aerodynamikk i alpint og for å systematisk studere hvordan å redusere luftmotstand. Som en del av dette prosjektet reiste både dame og herre lagene til NTNU for vindtunnel testing av posisjoner i oktober. Hensikten med denne innlegget i Sport Science Hjørnet er å oppsummere og videreformidle resultatene fra denne testingen.

nif-epi04, 04