Guro Helde Kjølseth i aksjon under VM i klassisk i Telemark på Rjukan. Rjukan og Gaustadtoppen bak. (Terje Pedersen / NTB scanpix)

Overskudd for VM i telemark

Det ble et strålende VM i telemark på Rjukan i vinter, og arrangørene sitter igjen med et solid overskudd.

– Vi sitter igjen med et overskudd på mellom 1 og 1,2 millioner kroner, forteller leder av organisasjonskomiteen, Kjell Gunnar Dahle.

VM 2019 ble gjennomført med et totalbudsjett på nesten 6 millioner kroner. Fjellguten Skilag sikret mye av finansieringen allerede før de søkte, gjennom innvilgede tilskudd fra Telemark fylke (1,5 millioner) og Tinn kommune (1,5 millioner). I tillegg fikk arrangørklubben tilskudd fra NSF (1 million), sponsorinntekter 1 million, deltakeravgifter 500 000 og publikumsinntekter 400 000.

– VM i Telemark på Rjukan med Fjellguten Skilag som arrangør var et flott arrangement, først og fremst takket være de frivillige. Veldig godt gjennomført i Gausta Skisenter. Men uten et godt samarbeid og støtte fra både Tinn kommune og Telemark Fylkeskommune og det lokale og regionale næringslivet, hadde det ikke vært mulig. Da er det bare å gratulere med at det i tillegg blir et overskudd som går tilbake til klubben, sier skipresident Erik Røste

Noen av midlene ble brukt til å teste ut noen «festivale» elementer i forbindelse med junior-VM i 2017 (åpningsseremoni på Torget, storlavvo ved Sportsmanden), for å se om det var noe å satse videre på i VM.
– Vi gikk med 700 000 i underskudd under VM i 2011. Den gangen bandt vi opp mye av inntektene på forhånd og klarte ikke å håndtere de store kostnadene vi pådro oss da snøen uteble og vi måtte bygge og drifte provisoriske snøkanonanlegg. Det ville vi ikke oppleve i år. Derfor la vi opp til et kostnadsnivå høyt nok til å gi en bra VM-fest, men ikke høyere enn at vi skulle kunne takle overraskelser underveis. Og når overraskelsene uteble, steg overskuddet, sier Dahle.

– Stor suksess
VM i telemark på Rjukan 2019 har vært en stor suksess med fire konkurranser for kvinner og menn. 69 løpere fra 13 land stilte til start. Det var i alt 24 kvinner og 45 menn påmeldt, fra tre kontinenter på startstreken. Omkring 80 frivillige funksjonærer var involvert i arrangementet, og Fjellguten Skilag var arrangør av mesterskapet i samarbeid med Norges Skiforbund.

- Tilbakemeldingene fra utøvere og ledere har vært fenomenale. På kveldstid har både afterski-områdene og konsertene på kveldene vært utsolgt, og VM har vært en folkefest på Gausta Skisenter. Nok en gang et fantastisk arrangement. Nå har vi holdt på med dette i 16 år på rad, og ingenting av dette hadde gått uten alle de frivillige som bidrar hvert år og alle sponsorer som stiller opp, sier leder i organisasjonskomiteen, Kjell-Gunnar Dahle.

NIF-EPI03, 03