Klart for Randonee-EM Flaine/Chamonix

Norges Skiforbund sender 15 utøvere til  EM i Flaine/Chamonix. Her kan dere se mesterskapet direkte. Her finner dere også omtaler fra hver distanse.

Omtaler:
08. januar, individuell: EM-gull til Ida Waldal

10.januar, sprint: Nytt gull til Ida Waldal

11.januar, vertikal: Dobbelt norsk i Randonee-EM

EM i randonee starter i Flaine i Frankrike med individuell øvelse i dag. Mesterskapet fortsetter med sprint onsdag, vertikal torsdag, mens det hele avsluttes med mix-stafett fredag. Årets EM-tropp er et spennende lag med en blanding av rutine og ungt friskt mot.
– Det er tidlig i sesongen og dermed usikkert hvordan vårt styrkeforhold er sammenlignet med de andre nasjonene. En ting er sikkert og det er at vi har tatt steg i treningsarbeidet inn mot sesongen. Samarbeidet med Olympiatoppen bærer frukter, noe som vises blant utøverne på landslag, rekruttlag og yngre utøver. Det er et godt treningsarbeid som er gjort. Vi er klare for EM. Alle som er tatt ut er klare til å konkurrere. Har hatt litt sykdom blant noen av utøverne i romjula, men alle ser ut til å være friske nå. Mange av utøverne har rapportert om svært god form i det siste, så dette lover godt. Vegard og de som er på pre-camp, har lagt et godt grunnlag inn mot EM. Vi har en spennende tropp der det er flere som har medaljemuligheter så hvis vi lykkes så kan det bli et veldig interessant EM. På seniorsiden er flere som kan heve seg bra og spesielt Hans Inge som vi har mest tro på sprinten, og flere som kan heve seg. På jentesiden har vi troa på flere av jentene. Ida Waldal fikk to gull i EM for to år siden og Malin Indegård hadde to sølv i ungdoms i fjor. Så det blir interessant å se hvordan de presenterer nå. På U18 er det også flere spennende å følge med på som blant annet Iver Holen som andre helgen i desember kom på 3. plass på sprinten i ungdomsverdenscupen som viser at vi har noe i toppen å gjøre. Vi har flere utøvere som kan gjøre seg bemerket med gode plasseringer i løpet av EM-uka i starten av januar, forteller sportssjef for randonee i Norges Skiforbund, Martin Bartnes.

Program og tidsskjema

• Hans-Inge Klette, Viljar IL
  • Vegard Øie, Tromsø Randoneeklubb
  • Bjørn Haugo Herfindal, Tromsø Randoneeklubb