Øvelsesbank

Se undersider i menyen

Ordliste

• T1 = "Ski på sekk". Skiftesone hvor man fikserer skiene til sekken og løper videre i løypen til fots. Blir gjerne brukt i ekstra teknisk krevende terreng. Feks ryggtraverser.
  • T2 = "Ski av sekk". Skiftesone hvor man tar skiene av sekken og fester de til støvlene. En forfølgelse av T1 og er gjerne når det er mer hensiktsmessig å gå på ski i stedet for å løpe til fots.
  • T3 = "Feller av". Skiftesone hvor man gjør seg klar til å kjøre nedover. Feller av skiene, fiksere skaft på støvlene og klikke seg inn i bakbindingen. Det er mest vanlig at denne skiftesonen kommer etter man har gått opp på ski, men kan også legges direkte etter man har løpt til fots med skiene på sekken.
  • T4 = "Feller på". Etter nedkjøring kommer gjerne en oppstigning. I denne skiftesonen gjør man utstyret klart for å gå oppover. Feller på skiene og gå-modus på støvlene. Det er blitt ganske vanlig å legge en T4 skiftesone like før målgang. Et kristisk punkt i en konkurranse.
  • "Booting" = Man løper til fots med skiene fiksert til sekken.
  • "Skinning" = Man går på ski oppver med feller
  • "Kick turn" = Svingteknikk oppover ved traversering. Effektiv måte å snu retning ved sikk-sakk spor opp en fjellside. Finnes ulike tenkikker som benyttes alt etter terreng og snøforhold.
nif-epi04, 04