Tidenes VM-sprint for Norge

Fem seniorløpere kvalifiserte seg til finaler, og Hans-Inge Klette stakk av med en sølvmedalje

Første dag i VM og første medalje er inkassert.

Hele laget gikk hardt ut fra start på VMs første dag i Villars Sur Ollon.

Edvard Sætran Solli og Erik Kårvatn var først ut på dagens sprint. Kårvatn og Sætran Solli deltar i ungdomsklassen og har mulighet for å kvalifisere seg til ungdoms-OL i 2020. I et rekordstort felt plasserte de seg hhv. som nummer 19 og nummer 35. Begge går sine første renn i utlandet under VM og gleder seg til å ta fatt på den induviduelle konkurransen på tirsdag.

Seniorene startet konkurransene litt senere på dagen og 5 utøvere klarte å kvalifisere seg til finaler. Hele laget presterte bra, men det var prestasjonene til en nordmann som ble fokus for dagen. Det er ikke til å legge skjul på at det var forhåpninger til Hans-Inge Klette som har hatt gode resultater i verdenscupen i år. Klette innfridde forventningene og tok seg til finalen hvor han endte på en femteplass etter å ha blitt litt sliten halvveis i løpet. Med det kunne Klette innkassere en sølvmedalje i U23-klassen og Norges første VM-medalje i randonee noen sinne.

Norske plasseringer VM randonee, sprint

5./2. Hans-Inge Klette, menn senior/menn U23