Tove Moe Dyrhaug er innstilt på gjenvalg som president (NTB)

Valgkomiteens innstilling

Valgkomiteen i Norges Skiforbund har innstilt seks nye styremedlemmer til Skistyret i perioden 2024-2026.

Selve valget skjer under Skitinget i Bodø 8.-9. juni. Tove Moe Dyrhaug (58) er innstilt på gjenvalg som president, mens Aage Elmenhorst Schaanning (59) er samtidig innstilt på gjenvalg som visepresident.

– Jeg er glad for valgkomiteens innstilling og er motivert for en ny periode som skipresident. Vi har opplevd krevende og interessante år i norsk skiidrett. Vi har blant annet vært opptatte av å bedre rolleforståelsen i organisasjonen, ha fokus på god økonomistyring, fornye landslagsavtalen, og legge til rette for skiklubbutviklere over hele landet. Jeg er glad for at vi har en organisasjon med dyktige tillitsvalgte og medarbeidere i grener og administrasjon.

Dersom jeg blir gjenvalgt,  ser jeg frem til å fortsette samarbeidet med grener, kretser og klubber landet rundt. Vi skal sikre gode vilkår for bredde og topp i norsk skiidrett. Det er mye å glede seg til, ikke minst VM i Trondheim, sier Dyrhaug.

De nye foreslåtte medlemmene er Ella Gjømle Berg, Merete Tøndel, Sverre Helno, Jakob Eiksund Sæthre (ungdomsrepresentant), Christopher Frankum (leder freestylekomiteen) og Isabella Alveberg (leder telemarkkomiteen).

– Vi har gjennomført en rekke intervjuer og samtaler med mange godt kvalifiserte kandidater til Skistyret, og vi har fått flere innspill. Vårt fokus er å bidra til et bredt sammensatt styre med ulik kompetanse og bakgrunn. Samtidig ønsket vi å finne en god balanse mellom kontinuitet og nye tanker. Det er nødvendig for å utvikle norsk skisport videre i en krevende tid. Vi har hatt et godt samarbeid med grenenes valgkomiteer, og opplever at de har gjort en grundig jobb når det gjelder deres innstillinger, sier Siri Darell, leder av valgkomiteen.

Valgkomiteens innstilling til Skistyret 2024-2026 (oppdatert 25. mai):
Ella Gjølme Berg trakk seg på grunn av inhabilitet i forhold til sin arbeidsgiver, Antidoping Norge. Hun erstattes av Sveinung Karlsen. Ettersom Ella ble erstattet av Sveinung Karlsen, måtte valgkomiteen erstatte en ungdomsrepresentant med en kvinne på grunn av krav til kjønnsfordeling i styret. Mari Kvaale Sletvold (22) fra Lensvik IL/Sør-Trøndelag ble dermed innstilt som ny ungdomsrepresentant.

President Tove Moe Dyrhaug, Tydal IL (gjenvalg president/gjenvalg styret)
Visepresident Aage Elmenhorst Schaanning, Fossum IF (gjenvalg visepresident/gjenvalg styret)
Medlem: Sverre Helno, Lier IL (ny)
Medlem: Sveinung Karlsen, Medkila Skilag (gjenvalg)