Uttalelsen fra NIFs lovutvalg

Det har vært hevdet at Skiforbundets landslagsavtale kan være i strid med NIFs lov. Uttalelsen fra NIFs lovutvalg gir, etter Skiforbundets syn, ikke støtte til en slik konklusjon.

Den pågående behandlingen av landslagsavtalen reiser prinsipielt viktige spørsmål om hvordan NIFs lov skal forstås.

NIFs lovutvalg har på spørsmål fra NSF vurdert hvilken betydning og påvirkning utøvernes eiendomsrett til eget navn, bilde og signatur (image rights») har på Skiforbundets rettigheter til å inngå markedsavtaler.

Utøverne eier eget navn, bilde og signatur (image rights), mens forbundet har retten til å inngå markedsavtaler. Dette er alle parter enige om, selv om man kan få et annet inntrykk i media.

Sentralt i uttalelsen er at Skiforbundet må ha samtykke fra utøverne dersom sponsorer gis rett til å benytte utøvernes image rights. Utvalget er imidlertid tydelig på at NIFs lov ikke sier noe om hvordan slikt samtykke skal innhentes. Prosessen med å inngå avtaler er ikke regulert i NIFs lov. I dag innhentes samtykke gjennom landslagsavtalen når utøver aksepterer og signerer denne før sesongstart. En begrensning kan det allikevel være i NIFs lov: Som en tilleggskommentar bemerker lovutvalget at NIF eller andre organisasjonsledd trolig ikke ensidig kan betinge seg en overdragelse av eiendomsrett eller bruksrett i et slikt omfang at utgangspunktet om utøveres Image Rights i realiteten reverseres.

Uavhengig av juridiske tolkninger er det slik at enkelte utøvere oppfatter dagens praksis som urimelig og ikke forutsigbar nok. Det tar Skiforbundet på største alvor. Tillitsfull og åpen dialog mellom alle involverte blir ikke mindre viktig etter at uttalelsen fra NIFs lovutvalg nå er klar, og utvalget som skal se på fremtidige løsninger får en sentral rolle fremover.
Vi må sammen finne gode og balanserte løsninger som alle kan leve godt med.