Bilde fra årets dugnad

Enestående alpinanlegg i sommerbyen Son

Son Slalomklubb er klar for en ny ski sesong, og gjennomførte nylig dugnad for å klargjøre sin enes en ny sesong. Bakken er den eneste slalåmbakken i Norge som er bredere enn den er lang, og er et fantastisk lavterskel tilbud for barn og unge.

– Kort fortalt er vi drevet utelukkende på dugnad. En hard kjerne på 3-5 stk står for det meste av arbeidet med snøproduksjon/prepping/vedlikehold av maskiner og heis mm. Denne gjengen kalles driftsgruppa, forteller nestleder i Son Slalomklubb Trond Engen.

– Vi har åpent kveld mandag til fredag 18-20, lørdag og søndag 12-16. Målet er å få dette til sammenhengende fra ca romjul og utover. Rekorden er sesongen 18/19, hvor vi klarte  87 dager. Sesongene varierer veldig, åpenbart på grunn av værforhold. Det har skjedd at vi ikke får åpnet i det hele tatt. Siden vi ligger der vi gjør, nært fjord og langt syd i landet, er vi prisgitt værgudene i langt større grad enn skisenter på en fjelltopp i innlandet. Vi produserer snø, både innledningsvis i sesongen, men også utover dersom vi har behov for det, forteller Engen.

–  Vi produserer snø, både innledningsvis i sesongen, men også utover dersom vi har behov for det. Snøproduksjon er også vår største utgift, som årlig koster oss mellom 250.000,- og 350.000,- i strøm og vann. Vi tar sikte på å være et lavterskeltilbud, slik at vi har lave priser på heiskort, og lave priser i kiosken og dermed lav inntjening på selve driften. Klubben har dog god økonomi , stabile sponsorer og hyppig søking på ulike tilskudd sørger for at vi både har kunnet investere i ny heis og ny maskin den siste tiden. Neste prosjekt er nytt klubbhus med kiosk og varmestue, planlegges ferdigstilt i -24.

Nylig gjennomførte de som sagt sin årlige dugnad der bakken klargjøres med tanke på klipping, utvask av kiosk, generell rydding og ordning av unikt.
– Som resten av Frivillighets-Norge, er vi alltid på jakt etter nye «kollegaer». Dugnader, hvor vi inviterer foreldre/besteforeldre og andre venner av klubben, er i tillegg til arbeidet som gjøres, arena for rekruttering, avslutter han.

Les mer om klubben på deres hjemmesider her: https://www.sonslalomklubb.no/

Bilder fra årets dugnad:

NIF-EPI03, 03