Storsatsing innen anleggsutvikling og skiklubbutviklere

Det er sterkt fokus på bredde og rekruttering fra forbundets side når medlemstallene går ned igjen. Norges Skiforbund gjør tidenes satsing innenfor anleggsutvikling og skiklubbutviklere, og de nødvendige tiltakene ble godt mottatt under helgas Skiting i Molde.

Selv med stabile tall hos noen av Skiforbundets grener, har norsk skiidrett samlet hatt en medlemsnedgang på cirka 15 prosent hvert år fra 2019 til 2021. NSFs medlemstall er på drøyt 115 000 medlemmer i 2021.

– Dette er ikke en bra utvikling for oss, og vi liker ikke nedgangen i medlemstallene de siste årene. Vi har hatt nedgang i prinsippet hvert år siden VM i Oslo 2011, men vi skal snu dette til en positiv kampsak nå. Jeg tror aldri vi har gjort en større satsing innenfor anlegg og rekruttering enn det vi ser nå. Hele organisasjonen samler seg også mot dette felles målet om å stoppe medlemsfrafallet. Dette ble også understreket under Skitinget i helga. Vi ønsker at så mange som mulig også i framtida skal få gleden av å være en del av det store skifelleskapet vårt, sier skipresident Tove Moe Dyrhaug.

Det er blitt gjort flere undersøkelser på medlemsfrafallet de siste årene, men fra høsten vil det være over 10 skiklubbutviklere i forbundet sving for å prøve å begrense frafallet. Aldri før har det heller vært satset så mye på anleggsutvikling, og et stort team er på plass i forbundet for å bistå klubb- og kretser i planlegging og bygging av spesielt «moderne» rekrutteringsanlegg. Målsettingen til forbundet er at satsingen innenfor rekutteringsanlegg skal møte ungdommens «krav» når skiklubbene skal rekruttere flere medlemmer fremover. Snøsikre anlegg og satsing innenfor rulleski er stikkord når vi skal legge til rette for mange rekrutteringsanlegg i ski-Norge fremover.

Norge har de siste årene vært verdens beste skinasjon med fantastiske internasjonale resultater, men nå er et av hovedfokusene til forbundet i første omgang å begrense medlemsnedgangen.
– Svarene vi fikk i medlems- og utøverundersøkelsen i fjor har lagt grunnlaget for investeringene vi gjør i år. Nå ønsker vi å gjøre et skikkelig løft for å opprettholde medlemsmassen. Tiden er inne for å tenke nytt, og vi har stor tro på denne storsatsingen innenfor bredde- og rekrutteringsarbeidet. Oppslutning og interesse for skisporten i Norge er fortsatt meget stor, med deltakerantall blant barn og unge som verdens vinteridrettsnasjoner misunner oss, forklarer generalsekretær Ingvild Bretten Berg.