Maren Lundby foran Holmenkollbakken. (Foto: NTB scanpix)

Enormt løft for hoppjentenes rettigheter

Torsdag ble det avholdt pressekonferanse i Holmenkollen. Under pressekonferansen fikk hoppjentenes kamp for like rettigheter et enormt løft.

Det går mot flere storbakkerenn for kvinnene i verdenscupen. Kulturminister Trine Skei Grande valgte å ta turen opp til pressekonferansen, i Holmenkollen, for å snakke om det å få jentene opp i flere storbakkerenn. FIS’renndirektør Walter Hofer og kollega Chika Yoshida var også til stede i Holmenkollen. Dette viser hvor stort engasjementet for å få hoppjentene opp i flere storbakkerenn og mikskonkurranser er.

OL-gullvinner og verdenscupvinner, Maren Lundby, går i bresjen for hoppjentenes rettigheter og er glad for å se at endringer er i anmarsj.

- Det er mange ting som gjør inntrykk, i forskjellige retninger, for en enkel kar fra Mjøndalen, men å stå sammen med ledelsen i FIS å høre at de åpner helt opp for neste steg for jentene i sporten vår, og i tillegg høre Idrettsministeren vår si at dette er viktig, og at hun vil jobbe sammen med oss for å få til et løft, vel, det er veldig stort, sier sportssjef Clas Brede Bråthen.

Denne helgen hopper både kvinner og menn i Holmenkollen, til neste sesong går det mot flere felleshelger. Det blir en spennende kalenderkonferanse til Det internasjonale skiforbundet til våren hvor neste års terminliste skal bestemmes.

Pressekonferanse i Holmenkollen med kultur-og sportsminister Trine Skei Grande og FIS Hopprenn leder Walter Hofer i Holmenkollen. Fra høyre.: FIS Hopprenn leder Walter Hofer, FIS renn direktør Chika Yoshida, NSF leder i hopp komite Bente Lill Romøren og NSF sportssjef Clas Brede Bråthen. Foto: NTB scanpix

NIF-EPI01, 01
NTB Scanpix