Nasjonale mesterskap 2023

Søknadsfristen for nasjonale mesterskap i nordiske grener i 2023 og Norgescup i langrenn sesongen 2021-2022 er 1. oktober.

Flere skiutøvere på toppidrettslisten

Antidoping Norge (ADNO) har definert en toppidrettsutøverliste. Denne listen danner utgangspunkt blant annet for hvilke utøvere som har behov for et forhåndsgodkjent medisinsk fritak. Listen blir fra 1 oktober utvides til å omfatte 4700 utøvere, mot fra før cirka 2000 utøvere.

Robert vant RAW AIR Challenge

Hopplandslagene gjennomfører RAW AIR Challenge på Lillehammer 7. - 11. september med ulike konkurranser hver dag. Robert og Silje tok dfe to første plassene i sammendraget på alle konkurransene for hele uka.

Ungdomssamling under ski-VM

Det tyske skiforbundet i samarbeid med VM-arrangørene i Oberstdorf arrangerer en ungdomscamp for 13-17-åringer under neste års VM.

Storsamling hopp Evje 1-5 juli

Det blir en spektakulær storsamling på Evje over 5 dager. Mye hopping, rafting, klatrepark, vannsklier og mye morro for hele familien.

Endringer foran sesongen

Den siste uka er det blitt gjort en rekke vedtak under vårmøtet til Det internasjonale skiforbundet (FIS).

Fortsatt fluorforbud

FIS Council vedtok i november 19 forbud mot bruk av all fluor smøring i alle grener fra sesongen 2020/21. Arbeidsgruppen oppnevnt av FIS Council og som har jobbet med å utvikle en testmetode og testapparat, la frem sin statusrapport til FIS Council under møtet på mandag.

Bli med på digital ungdomssamling

I disse koronatider er det dessverre begrenset med aktivitet. Vi lanserer nå digital ungdomssamling. Allerede til uka kan du møte landslagssjefene.

Samarbeider om skiglede

Sparebanken 1 Nord Norge og Norges Skiforbund samarbeidet om å spre skiglede i Nord. Derfor er klubber invitert til å søke om midler til etablering av skileik/basisanlegg. Se video nederst i denne artikkelen.

Hovedside om koronaviruset

NSF følger situasjonen nøye. For øvrig viser vi til myndighetenes anbefalinger. Fra 7. mai er NSFs nye koronavettregler klare.

LO NC Bavallen AVLYST

Som andre idrettsarrangementer er LO NC Bavallen avlyst pga. smittefaren av Koronaviruset. NorgesCupen er dermed over for denne sesongen.

Se junior-VM Direkte

Se program, tidsskjema og junior-VM direkte fra Oberwiesenthal 29. februar til 8. mars.

NC Rena / Lillehammer

LO NorgesCup fortsetter i storbakkene på Rena etter COC der på søndag og Lillehammer mandag.

Endringer på HL i Lierberget

Furnes Skiløperforening og bakkemannskapene har lagt ned et stort arbeid for å klargjøre Lierberget for Hovedlandsrennet for 15- og 16-åringer. For første gang er det også klasser i K40.

NM Junior Liten bakke i Vikersund

Heidi Dyhre Traaserud ble Junior-Norgesmester også i liten bakke i Vikersund K65, slik hun også ble i Normalbakken på Rena forrige helg.

Tande friskmeldt

Daniel-André Tande har ristet av seg influensaen og er klar til helgens World Cup-renn i skiflyging i Kulm.

UTSTYRSORDNINGEN 2019

Det er nå klart for en ny søknadsrunde. Ordningen omfatter utstyr kjøpt i 2019. Med fakturadato i 2019. Søknadsfristen er 4. mars 2020.

Lovende fremtid for Thea Bjørseth

Thea Minyan Bjørseth representerer Lensbygda Sportsklubb, går førsteåret på NTG og skal debutere i verdenscupen i hopp nå til helgen, bare 16 år gammel.

NC Molde avlyst

MOI har gjort gode forberedelser, men i likhet med flere andre denne vinteren har de ikke været på sin side. Det er lite snø i bakken og dårlig værmelding kommende uke. På organisasjonsmøte onsdag kveld kom man frem til at det ikke lar seg gjøre å arrangere renn i Skarbakken, så NC i Molde er dessverre avlyst.

Flere deltagere på Solan

For første gang på flere år var det en gledelig økning i deltakerantallet på Solan Gundersen Vinterleker på Alvdal.

Håre tilbake i World Cup

Anders Håre har hoppet solid i COC. Nå får Vikersund-hopperen igjen sjansen på øverste nivå og blir med til Willingen.

Sju kongepokaler i vinter

Norges Skiforbund har fått tildelt sju kongepokaler i vinter fordelt på grenene langrenn, alpint, kombinert, hopp og randonee.

Junior NM på Rena - Heggli,Traaserud og Eriksen Norgesmestre

Premieutdeling starter kl. 18 på Haugedalen Grendehus. Felles middag etter premieutdeling. Rena IL arrangerer Junior NM i Normal og Stor bakke fredag 7. til søndag 9. februar. Startlistene for de individuelle konkurransene i Normal og Stor bakke er klar for lagledermøtet. Det blir også mange på felles middag med premieutdeling lørdag kveld. Junior NM Hopp åpnes fredag av Ordfører Ole Erik Hørstad og leder i Hoppkomiteen Bente-Lill Romøren.

Kvandal med internasjonalt comeback

Eirin Kvandal er med i sin første internasjonale konkurranse på over ett år. Hun ble i 2018 operert for skoliose i ryggen, men er på full fart tilbake.

Aldri før har flere jenter hoppet på ski

For første gang er Hopplandslaget kvinner selvfinansiert. Ferske tall viser dessuten at over 600 kvinner og jenter nå er meldt inn som aktive knyttet til våre klubber og vårt RAW AIR-akademi.

Flott Hopptreff i Lierberget

Mannskapene i Lierberget hadde gjort et fantastisk arbeid med bakkene som var i meget bra stand under helgens samling og Hopptreff. Furnes SF gjennomførte et flott arrangementet av Hopptreff søndag 2. februar. Telemark/Vestfold vant lagkonkurransen.

Hopperne strandet i Venezia

Hopplandslaget kommer seg ikke hjem fra Italia. Motorfeil på flyet skaper trøbbel på hjemreisen fra Val di Fiemme.

Heggli og Sæther med hver sin seier på NC Lillehammer

Rena IL gav torsdag kveld beskjed om at de må avlyse NorgesCupen kommende helg. Fredag formiddag har vi fått på plass nok til at det blir NC renn på Lillehammer i steden. Rennene gikk i Normalbakken. Elite hopper i Storbakken lørdag. Resultatene foreligger.

Smørevettregler og fluortiltak

Norges Skiforbund innfører fluorforbud for alle klasser i alle NSFs grener til og med aldersgruppe 16 år, samt smørevettregler og HMS tiltak.

Dobbeltseier til Baarset i Holmenkollen

Ole Kristian Baarset vant begge NorgesCup rennene i nasjonalanlegget Holmenkollbakken fredag kveld. Rennene ble flyttet til fredag kveld pga. forholdene i bakken og uværet som er ventet lørdag. Det ble gjennomført med 7 vindmålere og vindkompensasjon for utøverne.

Nominasjonene til Idrettsgalla 2020

Hovedjuryen for Idrettsgalla 2020 avsluttet onsdag sitt arbeid. Fra Norges Skiforbund er det nominerte utøvere fra kombinert, langrenn, hopp og alpint.

NIF-EPI03, 03
NTB Scanpix