Nær 100 hopp-talenter samles i Kollen

Norges Skiforbund og Holmenkollen Skifestival inviterer til storstilt hopphelg i Midtstubakken. Totalt er i underkant av 100 utøvere fra 16 nasjoner påmeldt til helgens konkurranse.

SGP Chaikovsky

Det er en ny runde i Sommer Grand Prix for herrer og kvinner og vi gleder oss til å måle krefter i både individuell og lag sammenheng.

Trenerseminaret 2018

Det årlige trenerseminaret for Norges Skiforbund er i år lagt til 20-21. oktober på Scandic Helsfyr Hotell. Hold av helgen til faglig påfyll og inspirasjon.

Røstad og Markeng vant Sommerhoppuka sammenlagt

20180909 Det ble mer høstuke enn sommeruke med en del regn og utfordrende vind. Takk til alle som bidro til å forberede og gjennomføre Sommerhoppuka. Sammenlagtlisten for Konica Minolta NorgesCup og Rankinglisten er oppdatert.

SGP Frenstat

En ny helg med SGP for jentene er her og Christian Meyer har tatt med seg tre jenter ned for å måle seg mot resten av verden.

Toppidrettsveka 2018

Det er klart for Toppidrettsuka 2018 denne uka, i år for første gang med hopp og kombinertkonkurranser i tillegg til langrenn.

SGP Courchevel

Denne helgen arrangeres det sommer grand prix i de Franske alper i Courchevel og vi har sendt følgende løpere til konkurransen.

Wisla

Norges Skiforbund Hopp sender seks utøvere til sommer Grand Prix-åpningen i polske Wisla i helga.

To nye OL-øvelser

IOC kunngjorde i dag at syv nye konkurranser vil bli med i Vinter OL-programmet for Beijing 2022, hvorav to er i NSF-disipliner.

Toppidrettsveka

Stjernen vant Toppidrettsveka etter seier begge dager i Granåsen

20180819 Andreas Stjernen ble vinner av Toppidrettsveka 2018 etter seier i begge rennene i Granåsen. Thea Kleven vant sammenlagt i Kvinneklassen. Fredrik Bjerkeengen og Karoline Røstad vant det første rennet i Toppidrettsveka. For første gang var hopp med på Toppidrettsveka 16.-19. august. Rennene i Knyken og Granåsen inngår også i Konica Minolta NorgesCup. Alle deltagere skal ha kroppsmål.

Konica Minolta NorgesCup

Terminliste hopp 2018/2019

2018.07.05 Terminlisten for sesongen 2018/19 er oppdatert sammen med TD og dommer oppsett for sommeren. På plast blir det først Toppidrettsveka i Trøndelag og senere Sommerhoppuka på Østlandet. Rankingliste med utviklingsnivå for starten av sommerperioden er også klar. Planen for vinteren er også lagt.

Ny stilling i markedsavdelingen

NSF Hopp vil utvide markeds- og kommunikasjonsavdelingen og søker en ny medarbeider som kan koordinere og tilrettelegge for vår markeds- og sponsoraktivitet. Rett person bør være relasjonsskapende, selvstendig, strukturert og har svært gode samarbeidsevner. Hverdagen vil være i ett hektisk miljø med høyt tempo.

FIS-kongressen fokuserer på kjønnsbalanse

- Vi er veldig glade for at vi har fått gjennomslag for en spesielt viktig sak under FIS-kongressen i dag, og dette er et stort steg i riktig retning i forhold til bedret kjønnsbalanse i FIS-systemet, sier skipresident Erik Røste.

- Fantastiske nyheter

I revidert nasjonalbudsjett for 2018 foreslår regjeringen i dag at det bevilges et driftstilskudd på 2,5 millioner kroner til nasjonalanlegget Vikersund Hoppsenter.

Vedtak i hoppkomiteen

FIS spikret onsdag programmet for RAW AIR kommende sesong, samt så er det gode prosesser rundt bakkesertifikatene i Lillehammer, Granåsen og Vikersund. Hoppkomiteen gir også grønt lys for kvinnene i både storbakke og i skiflyging for fremtiden. Se også flere endringer i hoppkomiteen.

Toppidrettssatsningen 2018/2019

Thomas Lobben, Yngvel Ludviksen og Henning Stensrud har igjen tatt ut løperne som skal jage worldcup laget. Det har vist seg at det stort sett hvert år er minst en hopper som kommer fra dette laget som hopper mye worldcup.

Fagmøte Hopp og Skiting 2018

2018.06.04 Hopp avholdt Fagmøtet fredag 1. juni i forkant av Skitinget i Stavanger. Alexander Stöckl fortalte om vegen til Gull i OL, og Magnus Brevig forklarte hvordan Norge jobber med idrettsvitenskap for å utvikle hoppsporten. Oppsummering fra fagmøtet.

RAW AIR 2018

RAW AIR 2018 er over. Den polske skihopperen, Kamil Stoch, stakk av med seieren. Han viste enestående skihopp ferdigheter, og utenfor skihoppet viste han seg frem som en god rollemodell og en stor idrettsutøver som tar seg tid til supporterne sine.

Konica Minolta NC Notodden

2018.04.08 Thomas Aasen Markeng vant begge rennene på Notodden, og vant dermed også Konica Minolta NorgesCup sammenlagt.

HL 2018 på Raufoss

Mange av landets 15- og 16-åringer var samlet til årets høydepunkt på Raufoss. Det ble et glimrende gjennomført Hovedlandsrenn i Lønnberget.

57 utøvere til Holmenkollen i helgen

Til helgen er det duket for Skifest i Holmenkollen. Norges Skiforbund har tatt ut 57 utøvere som skal konkurrere under den årlige verdensomfattende FIS World Cup Nordic. Det vil konkurreres i langrenn, hopp og kombinert.

COC Zakopane og FIS Cup Falun

2018.03.06 Norge stiller med fem unge utøvere og en erfaren til COC rennene i Zakopane i Polen. Under FIS Cupen i Falun neste helg deltar 10 menn og 2 kvinner.

COC Rena

2018.03.04 Rena IL arrangererte veldig bra COC renn i helga. Det var flott vær og nesten ikke vind begge dager. Lørdag leverte Norge bra med 7 i finaleomgangen, hvorav 5 topp 15. Sondre Ringen sikret 2. plassen, mens Marius Lindvik ble nr. 4. Søndag tok Marius Lindvik nok en pallplass, og har sikret en kvoteplass til RAW AIR. Norge hadde 7 med i finaleomgangen også søndag.

Konica Minolta NC Molde

2018.03.04 Molde og Omegn IF gjennomførte en fin konkurransedag i Skarbakken lørdag. Jo Rømme Mellingsæter fra Orkdal IL vant utviklingsnivå A foran Espen Alexander Eriksen og Simen Vikan, alle fra Trønderhopp. Jo Rømme Mellingsæter vant NC A også søndag.

COC Klingenthal

2018.02.21 Kontinental-cupen fortsetter i Tyskland, nå i Klingenthal.

Virtuelt hopprenn "live" på Youtube

Har du lyst til å delta i et virtuelt hopprenn som sendes live på Youtube? PÅmeldingsfristen er utvidet til 28. februar. Landslagsluer til alle i premie.

Konica Minolta NC Stjørdal

2018.02.25 Thea Kleven vant Konica Minolta NorgesCup Stjørdal begge dager. Oscar Westerheim vant Elite Menn lørdag og Fredrik Villumstad vant søndag. Det ble hoppet til HS på 90 meter fra avsats 1 i Bjørkbakken.

Første samling gjennomført

Norges Skiforbund i samarbeid med "Statoil Morgendagens helter", lanserte i 2017 et treårig mentorprogram for kvinner kalt "Morgendagens Skiledere". I helgen ble første samling gjennomført.

Junior NM 2018

2018.02.18 Fredrik Villumstad og Anna Odine Strøm ble Norgesmester Junior i Bjørklibakkene på Stryn. Søndag vant Oppland lagkonkurransen foran Sør-Trøndelag. Finnmark tok 3. plassen med Anna Odine Strøm på laget.

COC Iron Mountain

2018.02.08 Mens de aller beste er i PyeongChang og kjemper om OL-medaljer, reiser det en god gjeng til Iron Mountain, Michigan i USA for å fighte om COC-poeng.

Markeng Junior-Norgesmester

2018.02.10 Thomas Aasen Markeng vant Junior NM Stor bakke. Rishi Sæther tok sin første Elite-seier i Konica Minolta NorgesCup.

Finale Hopptreff 2018

Det ble en fin helg for hoppsporten da Raufoss IL Hopp inviterte til årets Finale hopptreff i Lønnberget Hoppsenter søndag 4. februar.

NM Stor bakke AVLYST

2018.01.31 18:20 Jurybeslutning: Dessverre lar det seg ikke gjøre å hoppe i Holmenkollen i dag. Dagens renn er derfor avlyst.

Klart for junior-VM

Fra 28. januar til 3. februar arrangeres årets junior-VM i nordiske grener i sveitsiske Kandersteg/Goms. Parallelt arrangeres også U23-VM i langrenn.

Ljubno

Våre tre jenter har hatt en lang reise i Japan, men er klare for nye eventyr.

Zakopane

Etter en strålende helg for herrelaget blir det kun små endringer til kaoset som venter i Polske Zakopane.

Andreas Granrud Buskum blir med til Japan. Her i svevet under NM 2017.

COC Sapporo

2018.01.24 Til helgen er det tre COC renn i Japan, og Norge sender en god tropp.

Konica Minolta NC Holmenkollen

2018.01.28 Det var en flott dag i Holmenkollen lørdag med fine forhold og godt vær. Joakim Aune vant Eliteklassen. Søndag vant Fredrik Bjerkeengen i overskyet men rolig og godt hoppvær.

Junior-VM Sveits

Norges Skiforbund har tatt ut 10 utøvere til junior-VM i hopp i Sveits.

COC Erzurum

2018.01.17 Norge sender full tropp til COC rennene i Erzurum i Tyrkia.

VM Oberstdorf

2018.01.16 Til helgen braker det løs med VM i skiflygning i tyske Oberstdorf. Etter en veldig bra helg i Kulm, er gutta klare for å kjempe om edelt metall.

Konica Minolta NC Falun

2018.01.20 Oscar Westerheim vant lørdagens NorgesCup i Falun, SWE og Joakim Aune vant på søndag. Alle klasser hoppet i K90 på Lugnet i Falun. Dessverre røyk strømforsyningen til dommertastaturene, så det bli litt "strul" på lørdag. Med innarbeidede manuelle rutiner gikk rennet på lørdag effektivt unna under flotte og like forhold for alle. Takk til våre svenske venner for godt tilrettelagt renn og godt preparert bakke.

Robin Pedersen

COC Bischofshofen: Tom Hilde vant

2018.01.11 Tom Hilde hadde et fantastisk hopp i finaleomgangen i Bischofshofen, og hoppet seg opp fra 20. plass til seier onsdag kveld. Robin Pedersen ble nr. 12. Torsdag ble Tom 4 og Robin 21, mens Sondre Ringen hoppet inn til en flott 6. plass.

Flott innsats av hopperne i Nordisk Juniorlandskamp

2018.01.27 Det ble lagseier både for jentene og guttene under lagkonkurransene på lørdag. Dobbelt norsk i den første konkurransen i Nordisk Juniorlandskamp. Emilie Røstad vant Hopp Jenter foran Astrid Louise Baarset. De norske guttene var alle topp 6, mens seieren gikk til vertene fra Finland.

Konica Minolta NC Rena

2018.01.14 Kaldt flott vintervær og helt vindstille på Rena lørdag. Espen Jacobsen vant Eliteklassen for Menn, mens Anniken Mork vant Kvinneklassen. På søndag klatret Andreas Granerud Buskum og Ingebjørg Saglien Bråten helt opp på toppen av pallen. Det var noe luft i bakken på søndag og litt varierende forhold var ikke til å unngå.

NIF-EPI03, 03
NTB Scanpix