Fredrik Bjerkeengen (NTB scanpix)

12 utøvere i toppidrettssatsingen

Norges Skiforbund går inn i tredje sesongen med toppidrettssatsingen, og forbundet har i løpet av de to siste årene høstet en del erfaring rundt hvordan NSF, sammen med team og gymnas, best mulig kan ivareta hensiktsmessig utvikling av flest mulig norske hoppere.

- I etterkant av sist sesong har vi, ut ifra evalueringene, valgt å gjøre noen endringer. Den største forskjellen er at vi i år har gått ned på antall utøvere i toppidrettssatsingen, dette for å sikre best mulig kvalitet på jobben som blir gjort inn mot hver enkelt utøver. Det er også gledelig å vite at det jobbes bra blant team og idrettsgymnas i hopp-Norge, det gjør oss rimelig sikre på at norske hopperes utviklingsmuligheter er godt ivaretatt fra team/gymnas til NSF toppidrettssatsing og NSF wc-lag. NSFs toppidrettssatsing blir i år bestående av 12 utøvere, som vi mener alle bør ha gode muligheter til å ta steget opp i/tilbake til verdenseliten i løpet av karrieren. Det er en god blanding av erfarne og unge nysgjerrige utøvere, en kombinasjon vi har veldig god erfaring med, forteller trener Thomas Lobben.

Disse utøverne er tatt ut:
Sigurd Nymoen Søberg, Furnes Skiløperforening
Fredrik Bjerkeengen, IL Kolbukameratene