Hopp til innhold

Nye konkurranseformer i Finnmark

Finnmark skikrets skal bli best i landet på å utvikle nye konkurranseformer for vintersport, spisse innholdet i disse og ikke minst ha en klar strategi på hvordan vi markedsfører dette.

Konseptutvikling og markedsføring

Det er et inspirerende arbeid som pågår i Finnmark skikrets med å utvikle nye arrangementskonsept. Dette må gå hånd i hånd med en strategi på hvordan vi på best mulig skal nå ut med de nye konseptene og skape vekst i skisporten.  

Hovedoppgaver for planleggingen

Følgende to oppgaver bør prioriteres før noe annet arbeid iverksettes med dine planlagte arrangementer kommende sesong:

  1. Lag beskrivelse av rennformatet og bruk tid på utarbeidelse av et spennende innsalg av planene. Glem tekniske detaljer, men fokuser på nye konkurranseformer som kan trigge en ny generasjon med skistjerner ut på ski.
  2. Lag en strategi for hvordan dere skal nå ut med informasjonen til samtlige potensielle deltakere i skikretsen og lokalmiljøet. Målet må være å nå alle minst to ganger. Denne markedsføringsoppgaven må tildeles én dedikert person i egen klubb med eventuelle medhjelpere.

1. Tiltak i utarbeidelse av gode rennkonsept

I Norges største skikrets trenger vi også de største grunnene til å kjøre milevis for å oppleve unike vintersportsøyeblikk. Derfor bør arrangørene i Finnmark gi skifolket mer enn bare en grunn til å komme på renn. Det gjør det enda viktigere å utarbeide gode rennkonsept. 

  • Arbeidet med å definere vinterens rennkonsept må starte tidlig. Helst allerede på høsten i oktober/november.
  • Klubbene bør være åpne for å slippe til nye konkurranseformer og konsepter med skilek inn i konkurransene sin. 
  • Bruk tid på å beskrive godt hva dere planlegger for å gjøre rekrutteringen av deltakere enklere. 
  • Klubbene må ha fokus på å sette sammen en meny av opplevelser i løpet av rennhelga eller renndagen, fremfor å bare beskrive innholdet i det enkeltstående hovedrennet.

 Viktige faktorer i nyskapende skikonsept:

  • Lag arrangementer som fokuserer på skiglede.
  • Let etter nye løsninger og spill på mulighetene som anlegget ditt byr på.
  • Ha fokus på skilek for de yngste aldersklassene.
  • Lag kompakte arenaer med korte runder. 

Sjekk skikretsens tipsbank for gode arrangementer. Næææ sorry. Denne finnes ikke ennå, men kommer snart. I mellomtiden kan du sende kretskontoret tips om gode arrangementskonsepter: finnmark@skiforbundet.no


2. Markedsføringsplan for rennkonseptet

Alt bra her i verden har oppstått som følge av at noen har brukt sin lidenskap til å utvikle et produkt eller en aktivitet til nye nivå.

"Smørbrødliste" for god markedsføring

  1. Ta eierskap og ansvar for promoteringen av ditt renn.
  2. Vær tidlig ute med opprettelsen av arrangement i iSonen og utarbedelse av innsalg av arrangementet på klubbens nettside. Kan også legges på skikretsens nettside om klubben mangler egen nettside.
  3. Bruk tid på en lidenskapelig beskrivelse av rennformatet og opplevelsen.
  4. Bruk mange og store bilder, helst med synlige ansikter og skiløpere i aktivitet. 
    • NB: Husk godkjenning fra de som er avbildet.
  5. De klassiske vedleggs-invitasjonenes tid er forbi. I 2023 får folk det meste av informasjon på telefonen og sveiper mellom Facebook, TikTok eller andre apper. Der funker ikke vedlegg. En flott salgsplakat med stort bilde og stor tekst kan nok funke, men teknisk renninfo fungerer best sammen med påmeldingsinfoen på iSonen
  6. Rennmarkedsføring handler om å bruke alle markedsføringskanaler til å lokke og lede potensielle deltakere inn til arrangementinfoen på klubbnettsiden.
  7. Ha høy intensitet og god spredning av informasjonen.
    • NB: Vær varsom med masseutsendelser av epost, spesielt til folk utenfor den faste målgruppen. Spamming virker mot sin hensikt.
  8. Innsalget av arrangementet spres på e-post, sosiale medier, i nyhetsmedier samt alle øvrige tilgjengelige plattformer.
    • Markedsføringen må skje kontinuerlig frem mot renndatoen. Én epost vil sjelden være nok.
    • Husk å oppdatere infoen du sender ut med stadig nye drypp om arrangementet

Definere Målgrupper

  • Bruk tid på å definere potensiele deltakere og målgrupper og tenk på hvordan du kan nå disse. 
  • Utnytt betydningen av skisport for nordmenn og hvorfor nasjonalsporten er viktig for oss.
    • Det er veldig mange i lokalmiljøet ditt som er glad i skisport og er mye på ski, men som aldri har hatt kontakt med organisert skisport. De er den mest nærliggende målgruppen å rekruttere utenom de som allerede er med i skifamilien.
  • Bli flinkere til å rekruttere deltakere til våre tilbud på arenaer der vi har mange deltakere. 
    • Barneskirenn har ofte høy deltakelse med mange unger på ski, men mange sliter med å få barna videre til trening eller renn. Klubbene må lete etter nye metoder for å kommunisere ut til barna og foreldrene deres at det finnes muligheter for enda mer skiglede. 
  • Tenk gjennom hvilke andre arenaer vi kan rekruttere potensielle skiløpere?
    • Skoleskidager, skole e-post, barnehager etc..


TA ANSVAR FOR EGEN MARKEDSFØRING

Arbeidet med markedsføring og definering av potensielle målgrupper kan dere ikke overlate til noen utenfor egen organisasjon. Det er kun dere som har troverdigheten til å formidle dette godt nok. 

Klubben skal selvsagt be om hjelp fra alle mulige hold, men til sist må du og din organisasjon stå med begge beina trygt planta i markedsføringa av eget arrangement for at de gode planene skal nå ut. Det finnes ingen "quick-fix" for markedsføringen. Det er ikke et kretskontor, én facebookside, én unik nettside eller én dyktig journalist som alene kan fikse dette for deg. Det er summen av alle disse tiltakene som skaper suksess.

Alle går på ski

Skisport er ikke mindre populært nå enn før. 1,3 millioner nordmenn oppgir at ski er deres viktigste mosjonsform. Utfordringen vår er at deler av imaget til skisporten kan oppleves utdatert for noen. Derfor er det så viktig at alle legger fullt trøkk på markedsføringa kommende sesong, slik at flere skjønner at organisert skisport er utrolig mangfoldig. 

Stå på! Vi er best på Vintersport!

Veiledning

Har du spørsmål om markedsføring og trenger veiledning, kontakt kretskontoret:
Jonas Karlsbakk
jonas.karlsbakk@skiforbundet.no
Tlf: 913 96 943

NIF-EPI03, 03