Finnmark skikrets arrangørmal

Finnmark skikrets sin arrangørmal skal hjelpe din klubb til å skape magisk stemning i og rundt arenaen på alle krets- og sonerenn i langrenn og alpint. Oppdatert november 2023.

Finnmark skikrets ønsker å ha et felles mål for innholdet i ski og alpinarrangementene i kretsen vår. Litt forskjell er det mellom alpinrenn og skirenn, men i all hovedsak gjelder de samme premissene for rammen til arrangementet.  Malen er utarbeidet av langrennskomiteen i Finnmark høsten 2022, og alpinkomiteen vil se på nødvendige tilpassinger for alpinrenn.

Arrangørmalen for Finnmark skikrets er lokale tilpasninger og et supplement til skiforbundets arrangørmaler. Les mer om de malene på linkene under

Bli med og lage skifest i Finnmark

Målet vårt er at et hvert renn i Finnmark skal være en fest. Festrammen som en flott stadion innbyr til er nesten like viktig som gode konkurranser og flotte løyper. Arrangørmalen skal skape et felles fundament for hvilke forventninger vi har til skirenn i vår krets. Det gjelder alt fra betydningen av banner og flagg, til musikk, speaker, seremonier og banketter. Utøverne skal glede seg til det er renndag, og publikum og foreldre skal nyte de store og små øyeblikkene som kan skapes av et godt arrangement.

For langrennsarrangement er det i tillegg laget en del spesifikke renntekniske føringer:

Åpne rennteknisk arrangørmal for langrenn

1. Renninvitasjon

Tenk gjennom hvordan du ønsker at ditt renn skal bli presentert og ikke vær blyg når du beskriver dine ambisjoner for rennet. Ikke forvent at noen andre kan markedsføre rennet for deg. Det er ingen som er bedre til å markedsføre deres renn enn deg og dine klubbkolleger. Ikke reproduser informasjonen om fjorårets renn. når du selv har en plan om at årets renn skal bli enda bedre enn fjorårets.

Registrer all info om rennet i iSonen. Her skal alle tekniske detaljer om rennet ligget og her skjer påmeldingen. Bruk informasjonsfeltet godt, med gode innsalg til hva som deltakerne kan oppleve på ditt renn. Dere kan også lage en invitasjon som et PDF-vedlegg, men ikke baser all markedsføring av rennet ditt på denne plakaten. Åpen informasjon på en nettside, enten kretsen sin side eller iSonen, er stort sett alltid bedre enn noe som ligger "gjemt" i et vedlegg.

Send all renninformasjon til kretskontoret på epost finnmark@skiforbundet.no og se til at det blir lagt ut informasjon om rennet på kretsens nettside, på kretsens facebook og at de som er tilknyttet kretsens epostliste får informasjonen på mail.

En invitasjon med bilder skaper et blikkfang for leseren. For nett og sosiale medier er vi helt avhengig av bilder. Send derfor med bilder av tidligere renn, av området, av skiløpere og ellers det som beskrives i invitasjonen. Har dere i tillegg tilgang til videofiler er det veldig bra.

2. Synliggjøring av rennet

Begynn intensiv markedsføringen av ditt arrangement tidlig. Minst en måned før arrangementsstart.

Bruk din lidenskap for dette rennet slik at den samme lidenskapen smitter over på andre. Ikke send ut 1 mail med invitasjon og vær fornøyd med det. Vær sikker på at alle som potensielt kan komme på ditt arrangement faktisk kommer til ditt arrangement og spør dem flere ganger om de kommer på rennet. Standhaftighet og intensitet uten å bikke over på "spamming", er nøkkelen til suksess i en hver arrangementsmarkedsføring.

Arrangører må bruke egen facebookside og instagram-konto aktivt fram mot arrangementet. De klubbene som ikke har både instagram- og facebook-konto konto bør opprette det for å kunne legge ut oppdateringer om aktiviteten. De klubbene som ikke har nettside kan også ta kontakt med Finnmark skikrets for å etablere en side med informasjon om deres klubbaktivitet og ikke minst om rennet.

Ta kontakt med media god tid i forkant for å invitere dem til rennet. Forberede deg før du ringer avisen og finn en god grunn til at journalisten bør komme. Tenk følelser og forsøk å formidle din egen lidenskap for rennet og sporten. Målet er å skape en reaksjon hos folk når dere beskriver rennet.

3. Arenarigging

Løpere og ledere skal komme inn på et stadion som er kledd til skifest. Flotte skiløyper, granbar til å skille sporet, få opp alt av beachflagg, bannere, seil, start og mål-flagg og løypeskillere. Utstyret som ligger i SNN-hengeren, som er skikretsens hovedpartner, skal brukes i sin helhet.

I tillegg bør klubbene skaffe tilsvarende seil og beachflagg fra lokale partnere. Dette gir inntekt til klubben og bidrar til å heve rammen på stadion ytterligere.

4. Speakertjeneste og feststemning

Speakeren er premissgiverne for å heve stemninga på stadion og må by på seg selv. Det er ikke uten grunn at vi har kommentator til all sport på TV og på arenaer. Vi trenger noen som bygger opp stemningen for oss, drar med seg publikum og teller ned når målgangen er nær.

Speakeren må gi klar og tydelig informasjon som formidles med humør og energi. La alle deltakerne få høre navnet sitt.

Hvert år før sesongstart skal klubbene sende inn en liten beskrivelse av alle sine aktive løpere til kretsadministrator. Dette skal være helt enkel informasjon om løperen, som hvor lenge de har gått på ski eller beskrivelse av noen enkeltrenn som de har deltatt på. Dette dokumentet formidles ut til alle rennledere og speakere, slik at de har litt å hente fra under et renn. Informasjonen må oppdateres hver sesong og gjerne oftere.

Stadion bør være utstyrt med et godt lydanlegg. Om dere ikke har dette selv, bør lån eller leie vurderes sterkt. Det finnes også flere finansieringsordninger som kan hjelpe klubben med å få kjøpt inn stadionhøytalere.

Musikken må settes på en time før rennstart og dunke gjennom høyttalerne til siste løper har forlatt arenaen. La folk få kjenne at her bygges det opp til noe helt spesielt. Bruk tid på å lage en spilleliste som dere vet vil lage liv på stadion. Krets vil gjennom sesongen forsøke å hente inn oppdaterte lister fra ulike renn som vi kan ta med oss videre utover i sesongen.

5. Dokumentasjon gjennom video og bilder

Arrangører må ikke ta lett på ansvaret om å forevige de gode øyeblikkene fra renn. Ta kontakt med lokale fotoklubber, eller ivrige fotografer i skimiljøet. Alle renn må ha en dedikert foto-ansvarlig. Ikke ta bare bilder av slitne løpere i siste motbakke, men også av folkelivet på stadion, målgangsglede glade skivenner og publikum som heier.

De aller fleste liker at det blir tatt bilder av seg selv og vil rulle gjennom bildegalleriet dere legger ut på nett. Sørg for å innhente godkjenning fra klubbene om at bilder uten navn kan publiseres på nettet etter rennet. Bilder av enkeltuttøvere og ikke minst bilder der personen også identifiseres med navn, må godkjennes av både utøver selv og foreldre før publisering.

Det er supert om man i etterkant kan sette sammen høydepunkt fra arrangementet som legges ut som en video med musikk 1-2 dager etter rennet.

6. Premieutdeling for alle

Rennene i Finnmark er ikke større enn at vi alltid kan ha full premiering.  Det er like viktig her med en engasjert og tilstedeværende speaker. Vær kreativ, hent inspirasjon fra premieutdelinger på de store arenaene og gi utøverne gode minner fra skirennet.

7. Skibankett etter rennet

De arrangørene som inviterer til todagers renn eller mer skal legge til rette for bankett på kvelden, med servering av mat og eventuelt lett underholdning. Det kan være pizza fra gatekjøkkenet, eller treretters meny med hvit duk og levende lys. Dette blir akkurat så avansert som dere ønsker å gjøre det til. Hovedmålet er at dette gir en fin anledning for både løpere og ledere til å møtes på tvers av klubbene utenfor skiløypene,