Skiutstyr for barn

Hvordan velge riktig skiutstyr for barn? Her finner du informasjon om hva som er viktig å ta hensyn til ved anskaffelse av skiutsstyr til barn.

Utstyrstips

Utstyrstips langrenn

Utstyrstips alpint

Utstyrstips hopp

Utstyrstips freeski

Utstyrstips kombinert

Utstyr for funksjonshemmede

Nordiske ski

De første barneskiene skal våre korte, myke og litt innsvingte, slik at barna lettere kan styre og kontrollere dem. I dag har de fleste kjente skiprodusenter gode barneski.

En huskeregel er at barna heller skal vokse ut av skiene, enn inn i skiene. Lengden på skiene for de minste barna skal være fra ca. 5 cm under kroppshøyde og oppover til 5 cm over kroppshøyde. Lengden går gradvis oppover etter hvert som barnet vokser og får bedre ferdigheter. Tabellen som er laget for langrennski kan brukes som en veiledning.

Alpinski

Barn mellom 5 og 12 år er det anbefalt å ha ski som er 10 cm kortere og opp til kroppslenge. Er det nybegynnere bør kortere ski benyttes med mye innsving. Mye innsving er ski som er brede foran og bak og smale på midten av skien.

Racing Junior ski er etterhvert med økt ferdighet svært gode ski å benytte. Det er mange alternativer å velge i: Spør fagforhandler i butikker om råd.

Staver, nordisk

Stavene skal ha lengde slik at vinkelen i albuleddet er litt høyere enn 90 grader når staven er i snøen.

Skisko, nordisk

I starten anbefales lærsko. Lærskoen vil lettere holde foten tørr og varm. Det er viktig at det er god plass i skoene. Når barnet har på tykke sokker og foten er helt fremme i skoen, skal man kunne få en finger bak hælen.

Alpinsko

Alpinsko er det viktigste utstyret for mestring og velbehag. Skoene skal være akkurat passe, og tankegangen er at løperen skal vokse ut av skoa, ikke for store til å vokse inn i. Sjekk at helen sitter godt. Når skoene spennes på skal skaftet på skoen være tett omsluttet til leggen. Når barnet står i skoen på gulvet bør det være en liten knekk i knea, spisse kne.

Skoene skal være behaglige, spesielt for barn! Det kan være vanskelig å sjekke dette da de fleste sko trenger 1-2 ukers bruk for å tilpasse passform. Velg derfor myke sko (det finnes mange stivheter).

Bindingen, nordisk

Rottefella har laget en barnebinding i NNN normen som heter Rottefella Dino. Dette er en ekstra bred binding som gjør det lettere for barna å holde balansen. Bindingen har en stor hendel som gjør det lett for barna å ta på/av skiene. I tillegg har Salomon bindinger etter SNS normen.

Tips til telemarksutstyr

Her finner du nyttige råd om valg av støvler og ski.

NIF-EPI02, 02