Spillemidler

Krav til søknaden.

Staten har som mål å bidra til bygging og rehabilitering av idrettsanlegg, slik at flest mulig kan drive idrett og fysisk aktivitet både egenorganisert og i regi av den frivillige medlemsbaserte idretten. Anlegg i lokalmiljøet som stimulerer og tilfredsstiller barns behov for fysisk aktivitet prioriteres spesielt.

Fra og med spillemiddelfordelingen i 2005 kan de søkes om tilskudd av spillemidlene til snøproduksjonsutsyr. Dette inkluderer snøkanoner, pumper, tilførselsledninger og annet nødvendig. Snøproduksjon vil være med på å sikre mer stabile snøforhold i områder og anlegg, noe som vil være positivt for ski som aktivitet.

Søknadsprosedyre og krav til søknad om spillemidler er beskrevet i Kulturdepartementets publikasjon V-0732  Bestemmelser om tilskudd til anlegg for idrett og fysisk aktivitet. Publikasjonen revideres årlig.

Noen av de viktigste kravene for å kunne søke om spillemidler er:

- Anlegget skal være med i en kommunal plan for idrett og fysisk aktivitet.

- Søkere om tilskudd kan være kommuner, fylkeskommuner, idrettslag eller andre sammenslutninger. For andre sammenslutninger må vedtektene godkjennes av departementet.

- Det er et grunnleggende prinsipp at tilskudd i form av spillemidler ikke skal danne grunnlag for fortjenestebaserte eierformer eller omdannes til fortjeneste for private eiere.

- Planer for snøproduksjonsanlegget det skal søkes om tilskudd til må på forhånd være godkjent av kommunen. Dersom det skal vurderes tilskudd til vannbasseng/-tårn skal dette vurderes særskilt av departementet.

- Det kan søkes om inntil 1/3 av godkjent kostnad, maks kr 1 000 000. Nedre grense for godkjent kostnad er kr 150 000.

Informasjon og bestemmelser om tilskudd til anlegg for idrett og fysisk aktivitet finnes her:

Bestemmelser om tilskudd til anlegg

nif-epi04, 04