Deltakerne på breddesamlingen med verdenscuplaget for menn

170 på breddesamling

170 unge og lovende alpinister fra 35 klubber over hele Norge var på Folgefonna for Norges Skiforbunds store breddesamling sist uke.

Forholdene på Folgefonna var gode sist uke for skikjøring.

- Dette er sesongstarten, sier skiforbundets Stefan J. Havnelid i Norges Skiforbund.

De unge talentene trente parallelt på breen med verdenscuplaget for menn.

- Det er veldig artig at verdenscuplaget trener her samtidig. Dette viser at det vi kan gjøre på norske breer, er godt nok, sier Havnelid.

Norges Skiforbunds store breddesamling i alpint har vokst år for år. Mottakelsen i alpin-Norge til samlingen er veldig bra.

- Samlingen er unik for alpin-Norge. Den dugnadsånden som vi har i ski-Norge lover godt for fremtiden.

Målet for den store breddesamlingen er primært at utøverne skal komme i gang med skikjøringa foran en ny sesong. Og forholdene på Folgefonna sist uke var gode for skikjøring, faktisk et av de beste stedene for skikjøring for øyeblikket, i følge landslagsledelsen.
- Vi har hatt en kjempebra samling. Det gjelder å få på plass basisen, samt finne frem balansen, egentlig akkurat det som landslaget holder på med. Det overordnede målet er det sosiale, og vi bygger alpinsamlingen i Norge med en sånn storsamling hvor det samarbeides på tvers av klubbene, sier Havnelid.

Disse klubbene/stedene var representert på breddesamlingen:
Aron
Bærum