Glade landslagsalpinister: (f.v.) Nina Løseth, Kjetil Jansrud, Ragnhild Mowinckel, Aksel Lund Svindal, Lotte Smiseth Seiersted og Aleksander Amodt Kilde i Attacking Vikings ullundertøy.

Industri og toppalpinister sammen om undertøy

– Janus og det norske alpinlandslaget i unikt samarbeid.

Norges fremste alpinister har bidratt til å utvikle en egen ullundertøyskolleksjon i samarbeid med Janusfabrikken i Bergen. Industri og toppalpinister har delt kunnskap, tester og erfaring i et drøyt år. Resultatet er en ny undertøyskolleksjon med nyutviklete metervarer, design og passform. Alt er utviklet og laget i Norge.

Kolleksjonen er med på å styrke norske industriarbeidsplasser og den har bidratt til å gi Janus økt kompetanse for hva en vinteridrettsutøver forventer av kvalitetskombinasjoner. Nyutviklete Airwool er ett av de nye ullstoffene som er å finne i plaggene, som gir økt luftighet på strategiske steder.

Royalties av salget av kolleksjonen Attacking Vikings går til laget som helhet og vil bidra til ytterligere satsing på norske alpinprestasjoner.

Janusfabrikken AS ble etablert allerede i 1895 og er 120 år i år. Virksomheten har overlevd alt og er i dag alene igjen i Norge i sitt slag. Fabrikken omsetter for 180 millioner kroner, er i privat eie og er søsterbedrift til Norhand industri AS i Hardanger. Janus-konsernet omsetter årlig for omlag 250 millioner kroner og sysselsetter 120 personer.

– Janus er et av Norges eldste registrerte merkevarer. Det er med stolthet vi har gjennomført dette prosjektet og vi er ydmyk for all god læring og erfaring vi fått gjennom samarbeidet, sier administrerende direktør Anne Fonneland.

– Vi har vært heldig å få Janus som en viktig samarbeidspartner knyttet til undertøy. Janus og Alpinlandslaget har mye til felles – norske, men svært internasjonale. Det har vært en veldig spennende prosess å bidra til produktutvikling av en egen Attacking Vikings-kolleksjon. Vi har stor tro på design og passform vil være til glede for alpinister og folk flest. Spennende er det også at folket kan direkte bidra til bedre vilkår for norsk alpint gjennom kjøp av kolleksjonen, sier John-Olav Evans, sponsor- og markedsdirektør i Norges Skiforbund, Alpint.