Johannes Zöchling

Ny landslagstrener i alpint

Norges Skiforbund Alpint, Team Telenor, har engasjert Johannes Zöchling (44) som ny hovedtrener på kvinnenes teknikklag.

44-åringen fra Østerrike begynner i jobben i Norges Skiforbund i mai.
– Vi er glade for at Johannes velger å bli med oss, og ser frem til å få han på laget. «Hannes» har en sterk og variert bakgrunn, med gode resultater, forteller sportssjef for alpint i Norges Skiforbund, Claus Johan Ryste.

Zöchling har jobbet de siste 15 årene som trener for det østerrikske skiforbundet i ulike roller. Han har blant annet hatt ansvaret for kvinnenes teknikklag i seks år, mens han de tre siste årene har hatt ansvar for rekrutteringslandslaget på herresiden.
– Jeg har møtt flere av de norske kvinnene, og det er et sterkt potensial i gruppa. Det er hardt arbeid som gjelder. Jeg ser veldig frem i mot å komme i gang med jobben, og vi skal jobbe knallhardt som en gruppe for å få til gode resultater i fremtiden, sier Zöchling.

Zöchling erstatter Janne Haarala på kvinnenes teknikklag.
– Vi takker Janne for en fantastisk jobb han har gjort gjennom seks år, og ønsker han lykke til videre med Team Shiffrin. Vi er veldig glade for at vi er attraktive for de beste trenerne i verden, og ser frem til at Hannes blir en del av The Attacking Vikings, sier Ryste.

Les også: Dette er alpinlandslaget 2024-2025