Alt om Skitinget og fagmøter 2024

Velkommen til Skitinget og fagmøter i Bodø 6-9. juni. Skitinget 2024s nettside oppdateres med program av alle møter, dokumenter og øvrig praktisk info.

Telenorlekene - glede, fellesskap og skigøy!

Geilo IL arrangerte Telenorlekene (alpin landsfinale 13-14 år) 11-14 april. For mange løpere var dette første renn utenfor egen krets. Minner for livet, nye venner, bankett og aktiv rekruttering i særklasse.

Fantastisk helg på Bjorli

Kick The Limits 2024 på Bjorli, med Lesjaskog IL som vertskap, ble en fantastisk helg fylt med , idrettsglede, imponerende prestasjoner og et fantastisk fellesskap.

Samordnet rapportering 2024

Vi har samlet en del nyttig informasjon som kan være til hjelp i arbeidet rundt samordnet rapportering (medlemsregistrering) i KlubbAdmin for våre skiklubber. Fristen for NSFs klubber er 30. april. Det er webinar for alle idrettslag 10. april kl. 20:00 hvor det er en gjennomgang.

NM-gull til Vickhoff Lie og Fossland

Kajsa Vickhoff Lie fra Bærums Skiklub tok sitt andre strake NM-gull i super-G, mens Thea Louise Stjernesund fra Hakadal IL overrasket med sølv i sitt første super-G renn på sju år. Markus Nordgård Fossland fra IL Stjørdals Blink kjørte inn gull i mennenes klasse.

Tredjeplass i sammendraget

Jesper Saltvik Pedersen endte på tredjeplass i sammendraget i World Cup denne sesongen. Mandagens finalerenn ble avlyst på grunn av uvær.

Se World Cup-finalen direkte

Live-streaming fra para alpint. Se Jesper Saltvik Pedersen i kamp om sammenlagtseieren i World Cup fredag, søndag og mandag.

Klart for World Cup-avslutning

Norges Skiforbund Alpint sender 3 utøvere til World Cup i Italia. Der arrangeres World Cup-finalen for para alpint i italienske Sella Nevea.

Vant europacupen i slalåm

Theodor Brækken (23) fra Ingierkollen/Rustad Slalåmklubb vant europacupen i slalåm sammenlagt. Dermed har han sikret seg friplass i World Cup kommende sesong.

Vant europacupen i slalåm

Bianca Bakke-Westhoff (23) fra IL Heming gjorde det nesten umulige i Hafjell lørdag ettermiddag. Hun sikret seg sammenlagtseieren i europacupen i slalåm. Dermed har hun friplass i World Cup kommende sesong.

En bauta i norsk alpint er gått bort

Denne uken kom den triste beskjeden om at en bauta i norsk ski- og alpinsport er gått bort, 82 år gammel. Arild Holm hadde en i årrekke rekorden i antall NM-medaljer. Senere jobbet han 40 år i Norges Skiforbund.

God kjøring i Wildschönau

Denne uken blir det kjørt World Cup i Wildschönau i Østerrike. Der har Jesper Saltvik Pedersen fra Plogen Skiklubb tatt flere pallplasser og Magnus Valø Balchen kjørte utrolig godt i Østerrike.

Europacupen i alpint

Norges Skiforbund Alpint har levert mange fine prestasjoner i europacupen i vinter. Se EC-finalene fra Hafjell/Kvitfjell 16.-22. mars direkte.

Klart for Kvitfjell

Ragnhild Mowinckel og Kajsa Vickhoff Lie er klare for helgas fartsfest i Kvitfjell.

Seier i Sapporo

Det har vært World Cup i Sapporo for para alpint den siste uken. Der kjørte de norske gutta Magnus Valø Balchen, Marcus Nilsson Grasto og Jesper Saltvik Pedersen.

Fem utøvere til Kvitfjell

Norges Skiforbund Alpint, Team Telenor, sender fem utøvere til helgas World Cup-renn i fartsdisiplinene i Kvitfjell.

Bansko, Soldeu og Sapporo

Norges Skiforbund Alpint, Team Telenor, sender 20 utøvere til helgas World Cup-renn i tekniske disipliner.

World Cup i Paralympics-løypene

Det har vært World Cup i Cortina. Det er i de samme løypene at Paralympics skal gå om to år. Det ble derfor god trening for de norske utøverne.

Oppsummering av junior-VM

Forrige uke var det junior-VM for alpint. Det ble en uke med flere gode prestasjoner og to norske medaljer.

Slalåm i Chamonix

Norges Skiforbund Alpint, Team Telenor, sender syv utøvere til søndagens World Cup-renn i Chamonix, Frankrike.

Storslalåm i Italia

Norges Skiforbund Alpint, Team Telenor, sender 6 utøvere til tirsdagens World Cup-renn i italienske Kronplatz.

Chamonix 1924: 100 år siden Norge viste verden vinterveien

Torsdag 25. januar 2024, for nøyaktig 100 år siden, ble vinter-OL født. Stedet var Chamonix i Frankrike og anledningen var at Paris også skulle arrangere sommer-OL samme år. Her får du historien delvis fortalt gjennom skihistoriker Thor Gotaas.

Vant World Cup-renn i storslalåm

Det har vært World Cup i para-alpin denne uken og det bød på både opp og nedturer for de norske utøverne. Allikevel ble det flere norske pallplasser på gjengen som har vært i Veysonnaz, Sveits.

Ny familiebakke i Bodø

Bodø alpinklubb har utviklet et nytt område for de aller yngste som er glad i å stå på ski. Dette kan være et fint eksempel for ski-Norge og rekruttering.

World Cup i Schladming

Norges Skiforbund Alpint, Team Telenor, sender 10 utøvere til herrenes World Cup-renn i Østerrikske Schladming.

Fossland hjem med skade

Markus Nordgård Fossland (25) fra IL Stjørdals Blink falt i Wengen, og etter nærmere undersøkelser har det blitt avdekket en skjelettskade i høyre legg.

Debuterer i verdenscupen

Norges Skiforbund Alpint, Team Telenor, sender 18 utøvere til helgas verdenscuprenn. Mens Kajsa Vickhoff Lie får sin storslalåmdebut, debuterer Eirik Hystad Solberg i verdenscupen.

Kufaas debuterer

Mariel Kufaas 24 år fra Tromsø Alpinklubb debuterer i verdenscupen i tirsdagens slalåmrenn i østerrikske Flachau. Norges Skiforbund Alpint, Team Telenor, sender i tillegg fem andre utøvere til Flachau.

Fluor-testing under kvalik til internasjonale renn i Wyller

Det vil bli gjennomført fluor-testing av ski i forbindelse med ECO-renn 21.januar. Under Telenor Lekene og Telenor Hovedlandsrennet vil det også bli testing denne sesongen. På ECO-kvalikrennet blir det testing etter målgang. Under Telenor Lekene og Telenor Hovedlandsrennet blir det også mulighet for å teste ski før renn. Se lenken under for hvordan du får fluor-frie ski!

Disse vant priser på Idrettsgallaen 2024

Maren Lundby ble stemt frem av det norske folk som årets navn, Jesper Saltvik Pedersen stakk av med årets mannlige parautøver og årets hederspris gikk til Cato Zahl Pedersen

Adelboden og Kranjska Gora

Norges Skiforbund Alpint, Team Telenor, sender 15 utøvere til de første rennene i verdenscupen første helga i januar. Det er klart for teknikkrenn for mennene og kvinnene i Adelboden og Kranjska Gora.

Mange nominerte ski-utøvere

Utøvere fra langrenn, alpint, hopp kombinert, freeski i tillegg til para er nominert foran årets Idrettsgalla i Trondheim lørdag 6. januar.

PARAALPINHELG i Kongsberg Skisenter 26.-28. januar 2024

Norges Skiforbund Alpint, Vestfold og Telemark Skikrets, Vestfold og Telemark Idrettskrets, Buskerud Skikrets, Banolife og NAV Hjelpemiddelsentralen Vest-Viken inviterer syns og bevegelseshemmede alpinister til PARAALPINHELG I i Kongsberg Skisenter 26.-28. januar 2024

NIF-EPI01, 01