Utstyr

Har du lyst å begynne med randonee? Kanskje ønsker du å delta på en konkurranse også? Vi gir deg råd om utstyret du trenger.

Utstyr

Ski

Randoneeski med feste til feller på tuppen. Minimum 60 mm brede på midten. Minimum 160 cm lange ski for menn, og minimum 150 cm for kvinner. Vi anbefaler at vekten per ski ikke overskrider 1 kg.

Sko

Randoneesko som enkelt kan veksle mellom gåfunksjon og kjørefunksjon.Vi anbefaler at vekten per sko ikke overskrider 1 kg. Skoene må ha feste til randoneebinding.

Bindinger

Randoneebindinger med utløserfunksjon. Vi anbefaler at vekten per binding ikke overskrider 500 gr.

Staver

Valgfrie staver. Vi anbefaler langrennstaver med stor trinse. Stavene skal være ca 35 cm lavere enn deg selv.

Feller

Feller med strikkfeste foran, for hurtig av- og påtaking. Fellene trenger ikke være like lange som skiene, men bør gå ca 15 cm bak hælen. Merk at ikke bare skiene på glides, men også fellene. Gni fellene med glideren, og varm forsiktig inn. Vær veldg forsiktig slik at fellen ikke smelter. Glideren skal ikke skrapes av. Merk at feller laget av ville dyr, ikke er tillatt.

Hjelm

Det er påbudt med godkjent skihjelm. Vi anbefaler at en velger en lett og luftig hjelm. Noen klatrehjelmer er godkjent til skibruk.

Sekk

Sekk med hurtigfeste til ski. Den skal være stor nok til å romme klær, spade og søkestang.

Klær

Følgende klær skal du enten ha på deg, eller i sekken; 2 lag benklær, derav en vindtett bukse. 3 lag overkroppsklær, derav en vindtett jakke. Vi anbefaler at man går med ull- eller superundertøy, og randodress/skidress utenpå. Man skal også ha på, eller med lue og hansker.

Annet utstyr

Skibriller/solbriller skal være på, eller i sekken. Redningsfolie, fløyte, spade og søkestang skal ligge i sekken. Skredsøker skal alltid være på kroppen.

Merk at arrangøren kan kreve mer utstyr, om forholdene tilsier det. Dette kan blant annet være stegjern og klatresele.