Løypeseminar 2020

Grunnet Covid-19 situasjonen, har Skiforeningen og Norges Skiforbund besluttet å gjennomføre årets LØYPESEMINAR som et webinar.

Klart for Telenor-karusellen

Nærmere 90.000 gutter og jenter i alderen 8-12 år får idrettstilbud gjennom Telenors samarbeid med Skiforbundet i vinterhalvåret. Dette er et viktig tiltak for å utvikle idrettsferdigheter, og det foregår i trygge omgivelser i koronaepidemien.

Samfunnsansvar gir endring i sesongplanene

- Vi skal drive bærekraftig, både i et større samfunnsperspektiv og innad i vår egen langrennsverden, sa langrennskomiteleder Torbjørn Skogstad i sin innledning på langrenns Høstmøte. - I stedet for å tøye grenser må vi hele tiden ha i bakhodet at en smittespredning i forbindelse med våre arrangement kan ha store samfunnsmessige konsekvenser, og i tillegg være totalt ødeleggende for en idrettsutøvers karriere, fortsetter Skogstad. Vi må derfor alltid vurdere ønsket om å samle mange utøvere til gode konkurranser opp mot risiko for å spre smitte. Dette er bakgrunnen for endringene i sesongplanene for 2020/2021.

Ny periode for skilisens

Årslisens for hver sesong varer fra 1. oktober til 30. september, og gjelder fra betalingsdato. Med skilisens får du den beste forsikring ved idrettsskade både i trening og i konkurranse. Her kan du se de ulike lisenstypene.

Tildeling av Kongeparets Jubileumspokal

Hvert år deler Telemark og Vestfold skikrets ut Kongeparets Jubileumspokal. Jubileumspokalen blir delt ut til en jente og en gutt i aldersgruppen junior (17-20 år), uavhengig av gren.

Stipend 2020

Telemark og Vestfold skikrets lyser ut stipend for 2020. Utdelingen av stipend vil skje på kretsen sitt høstmøte 28.oktober. Mer info om stipendene finner du under.

Breddesamling i Oslo/Lørenskog

VIKTIG INFO: Den planlagte breddesamlingen i månedsskifte september/oktober blir flyttet til Oslo/Lørenskog. Dato for samling blir 1. til 4. oktober. Meld deg på her.

Bilder fra høstens miljøsamling

I helga deltok 26 barn og unge i alderen 10-15 år, på miljøsamling i Svarstad. På planen stod "Børja Games" med mange ulike spennende øvelser, samt en spenst/hurtighets økt. Takk til Svarstad IL for et flott arrangement!

Flere skiutøvere på toppidrettslisten

Antidoping Norge (ADNO) har definert en toppidrettsutøverliste. Denne listen danner utgangspunkt blant annet for hvilke utøvere som har behov for et forhåndsgodkjent medisinsk fritak. Listen blir fra 1 oktober utvides til å omfatte 4700 utøvere, mot fra før cirka 2000 utøvere.

Søk om lokale midler i langrenn

Norges Skiforbund – langrenn har fått bevilgning på en halv million kroner som skal brukes til tiltak lokalt, - i klubber og nærmiljøer og med god geografisk spredning.

Landsrenn i Hasselbakken 22. august er avlyst

På grunn av økende smitte i Norge av Covid-19, har Skotfoss hopp, i samråd med Skien kommune og etter gjeldende smittevernregler fra NSF, valgt å avlyse rennet i Hasselbakken søndag 22. august. Vi beklager dette, men håper at situasjonen i Norge blir bedre i løpet av høsten slik at vi alle kan arrangere renn til vinteren. I mellomtiden: Ta vare på hverandre og følg smittevernreglene!

FIS-registrering alpin

Det tid for innmelding på FIS-lista for sesongen 2020/2021. Fristen for påmeldinger/endringer er 1. september 2020.

Samling i regi Regionlag Oslofjord

Team Oslofjord, IL Runar skigruppe og Telemark og Vestfold Skikrets inviterer til treningssamling for utøvere født 2005-2008. Samlingen finner sted på Haukerød skole/Runarhallen 16.-18. oktober 2020.

Storsamling hopp Evje 1-5 juli

Det blir en spektakulær storsamling på Evje over 5 dager. Mye hopping, rafting, klatrepark, vannsklier og mye morro for hele familien.

Husk rulleskivettreglene

Rulleskisesongen er godt i gang, og vi minner om rulleskivettreglene som er utarbeidet av Norges Skiforbund i samarbeid med Norges Skiskytterforbund, Statens vegvesen, Trygg Trafikk.

Fortsatt fluorforbud

FIS Council vedtok i november 19 forbud mot bruk av all fluor smøring i alle grener fra sesongen 2020/21. Arbeidsgruppen oppnevnt av FIS Council og som har jobbet med å utvikle en testmetode og testapparat, la frem sin statusrapport til FIS Council under møtet på mandag.

Invitasjon kretslag langrenn 2020/2021

Telemark og Vestfold skikrets tok sesongen 2017/2018 initiativ til å starte opp et kretslag i langrenn for utøvere tilhørende klubber i skikretsen. Kretslaget er et tilbud for eldre junior (2001-kullet) og seniorløpere, og vil være en inngang til seniorklassen, hvor mange ikke har noe tilbud.

Samordnet rapportering 2020

Vi har samlet en del nyttig informasjon som kan være til hjelp i arbeidet rundt samordnet rapportering i KlubbAdmin. Husk at fristen for NSFs klubber er utsatt til 15. mai på grunn av koronasituasjonen, men fristen for NIF og alle idrettslag var 30. april.

Amund takker for seg

Telemarking og landslagsutøver Amund Møster Haugen legger opp etter fem år i verdenscupen.

Hovedside om koronaviruset

NSF følger situasjonen nøye. For øvrig viser vi til myndighetenes anbefalinger. Fra 7. mai er NSFs nye koronavettregler klare.

Langrennssportens venner redder regionlagene

To millioner friske kroner sikrer drift av fem regionlag i langrenn ut 2020. Én million kroner utbetales fra Langrennssportens Venner (LSV) fordelt på fem regionlag i henholdsvis Nord-Norge, Midt-Norge, Innlandet, Vest og Oslofjord.

Søk om kompensasjon!

Lotteri- og stiftelsestilsynet har åpnet for å søke kompensasjon for korona-avlyste, utsatte og stengte arrangementer i mars og april. Søknadsfristen er 21. april.

Og vinneren ble...

FRA MORGEDAL TIL LA GRAVE: Fikk du med deg hvem som stakk av med sammenlagtseier i det 2529 kilometer lange løpet mellom Telemarklandslaget og Satsningsgruppa?

Miljøsamlinger 2020

Grunnet situasjonen vi nå står i knyttet til koronaviruset, vil vi ikke kunne få gjennomføre den planlagte miljøsamlingen 23.-24.mai.

Skilisens - Egentrening

Nå står vi midt oppe i en situasjon hvor all organisert aktivitet er stoppet. Det er imidlertid viktig at utøvere fortsetter å trene.

Børja Supersprint- avlyst

Svarstad IL avlyser supersprinten 22.03 pga koronaviruset. Det er beklagelig at rennet blir avlyst, men Svarstad IL finner dette riktig å gjøre nå.

Sveits og Frankrike er avlyst

Verdenscupavslutningen i Sveits er avlyst som følge av korona. Sportssjef har i samråd med Telemarkskomitéen besluttet at Norge ikke deltar på Junior-VM i Frankrike.

Se bildene fra NM og NC på Bjorli

Den 07. og 08. mars ble det arrangert NM og NC i Klassisk telemark på Bjorli. Se bildeserie fra helgen her, tatt av fotograf Morten V. Eriksen.

Klart for junior-VM i Narvik

Det er klart for junior-VM i alpine grener i Narvik. Arrangementet skal gå fra 5. til 14. mars, og samler cirka 300 unge skiløpere fra 43 nasjoner. Se mesterskapet LIVE

Aktivitetsdag para alpint i SNØ

NSF ParaAlpin, i samarbeid med SNØ og Igloo Innovation inviterer til aktivitetsdag i SNØ (den nye skihallen på Lørenskog) torsdag 27. februar.

Norgescup hopp 21. - 22. mars

Det har kome mykje snø dei siste dagane, så arrangørane gledar seg til Norgescupen. Sjå oppdatert heimeside for arrangementet med invitasjon og informasjon om innkvartering.

Montebellorennet avlyst

Grunnet lite snø og få påmeldte, må Sande SK avlyse Montebellorennet førstkommende helg. Dette gjelder begge renn.

Re-løpet avlyst

Grunnet snømangel må Re-løpet søndag 16.februar, dessverre avlyses.

UTSTYRSORDNINGEN 2019

Det er nå klart for en ny søknadsrunde. Ordningen omfatter utstyr kjøpt i 2019. Med fakturadato i 2019. Søknadsfristen er 4. mars 2020.

Flere deltagere på Solan

For første gang på flere år var det en gledelig økning i deltakerantallet på Solan Gundersen Vinterleker på Alvdal.

Siljanrennet avlyst

Grunnet snømangel ser Siljan IL-ski seg nødt til å avlyse helgas renn, lørdag 8. februar.

Kaja og Sivert ble beste norske

SAMÖENS: Kaja Bjørnstad Konow og Sivert Hole kjørte inn til beste norske resultat i sprinten fredag. Nå gleder de seg til å briljere i verdenscupen på hjemmebane.

Hofrennet avlyst

Grunnet få påmeldte må dessverre Hof IL - ski avlyse Hofrennet førstkommende søndag 2.februar

Solan Gundersen Vinterleker

TVSK inviterer alle skihoppere/kombinertutøvere i alder 12-14 år til deltagelse i Solan Gundersen Vinterleker (født 2008, 2007, 2006)

Para Alpin-samling Kongsberg

Søndag 9. februar arrangerer Telemark og Vestfold skikrets i samarbeid med Buskerud skikrets, Para Alpin samling på Kongsberg skisenter.

Prøv telemark i Ål Skisenter

Den 1. og 2. februar kommer Telemarknedslaget til Ål Skisenter. Her kan du låne telemarkutstyr gratis, få nybegynnerkurs og ha det moro på telemarkski.

Nordisk juniorlandskamp 2020

I helgen gikk Nordisk juniorlandskamp (17-18 år) av stabelen i Falun. Ingerid Vadder og Johannes Lønnestaad Flaaten, begge fra Morgedal IL, var med og representerte Norge.

Ny seier til Ingerid

Det blei seier til Ingerid Vadder (Morgedal IL), på sprinten under Nordisk juniorlandskamp i Falun i går. Johannes Lønnestad Flaaten (Morgedal IL), tok en flott 3.plass.

Ildsjeler fra IL Runar ski sammen med skipresident Erik Røste og styreleder i TVSK Johnny Mortensen

Besøk av skipresidenten

Mandag avholdt TVSK sitt styremøte hos IL Runar i Sandefjord. I denne anledning fikk vi også besøk av skipresident Erik Røste.

Flott Hopptreff i Lierberget

Mannskapene i Lierberget hadde gjort et fantastisk arbeid med bakkene som var i meget bra stand under helgens samling og Hopptreff. Furnes SF gjennomførte et flott arrangementet av Hopptreff søndag 2. februar. Telemark/Vestfold vant lagkonkurransen.

Kombilekene 2020

NSF kombinert og Tolga IL inviterer til Kombilekene 24.-26. januar 2020. Et av årets høydepunkt i kombinert.

Grenland vintercup 1- AVLYST

Grunnet dårlige snøforhold må dessverre Grenland vintercup 1 på Jarseng avlyses. Det jobbes med å få satt opp rennet senere.

Sesongens tredje seier til Sivert

KVITFJELL: – Det smaker alltid godt med en seier, sier Sivert Hole som fikk dele pallen med Tor-Kjetil Alstad og Erik Kvernberg fra samme fylke.

Ingerid til topps under NC jr Lygna

Ingerid Vadder (Morgedal IL) gikk inn til 1.plass under NC jr sprint på Lygna lørdag. Pallplass ble det også til Nora Sofie Doksrød (IL Runar) under sprinten.

Smørevettregler og fluortiltak

Norges Skiforbund innfører fluorforbud for alle klasser i alle NSFs grener til og med aldersgruppe 16 år, samt smørevettregler og HMS tiltak.

Dobbeltseier til Baarset i Holmenkollen

Ole Kristian Baarset vant begge NorgesCup rennene i nasjonalanlegget Holmenkollbakken fredag kveld. Rennene ble flyttet til fredag kveld pga. forholdene i bakken og uværet som er ventet lørdag. Det ble gjennomført med 7 vindmålere og vindkompensasjon for utøverne.

NIF-EPI03, 03
NTB