Barnas mini-VM - stor satsing mot VM i 2025

I koronaåret 2021 ble det lansert et nytt og spennende skirennkonsept for de aller minste. Prosjektet Barnas mini-VM ble startet i forbindelse med NM på ski i Granåsen i 2021, og besto av sju skirenn spredt rundt i Sør-Trøndelag skikrets. Etter en vellykket debut er det nå bestemt at prosjektet skal videreføres, videreutvikles og forstørres - og alt begynner med en storslått kickoff under Toppidrettsveka i Knyken 21. august.

Veien videre
Sammen med Toppidrettsveka skal Sør-Trøndelag skikrets arrangere Barnas mini-VM hver vinter frem mot VM i Trondheim i 2025. Kommende vinter vil størrelsen på prosjektet mer enn dobles, fra 7 til 16 skirenn. Vi har fått med oss Nord-Trønderne på laget, så det vil finnes tilbud om Barnas mini-VM i hele Trøndelag - fra Namsos i nord til Oppdal i sør, fra Aure i vest til Meråker i øst. Her vil alle barn være velkommen til å utfolde seg på ski, både på langrenn, hopp og kombinert. Skilek er stikkordet. Arrangementet skal være en ekstraordinær opplevelse for alle involverte.

På vei mot VM i 2025
"Dette prosjektet vil være et av de største og viktigste tiltakene i opptakten til VM. Rekruttering av fremtidige skiutøvere og ikke minst tilskuere er noe av det som står høyest på dagsorden i forbindelse med et slikt mesterskap. Det skal legges til rette for breddeforankring i hele befolkningen, og det er kanskje vår viktigste oppgave som skikrets og som deleier i VM-selskapet", uttaler daglig leder i Sør-Trøndelag skikrets, Stian Eckhoff.

Formål og ambisjoner
Barnas mini-VM er et prosjekt som har bærekraft høyt på agendaen, da spesielt i form av kompetanseutvikling. Det vil tilrettelegges for forum hvor alle arrangørklubbene skal møtes for erfaringsutveksling, nettverksbygging og kompetansedeling. Bakteppet for hele prosjektet var å lage et tilbud for barn i nærheten av der de bo, og med det ekstra fokuset på arrangørkompetanse er målet at Barnas mini-VM skal bidra til lokal aktivitet i mange år fremover. Økonomiske midler fra prosjektets kommersielle aktører vil tildeles arrangørklubbene i form av midler som kan brukes for å skape positiv aktivitet for barn i fremtiden. Deltakelse i Barnas mini-VM skal være gratis for alle og et lavterskel tilbud for alle. Vi starter allerede i Knyken med det første mini-VM på sommerføre!

Påmelding til Barnas mini-VM i Knyken 21.08 gjøres her.

Styringsgruppe Barnas mini-VM:
Prosjektleder: Live Spilker
Toppidrettsveka: Daniel Myrmæl Helgestad
Sør-Trøndelag skikrets: Stian Eckhoff

For ytterligere informasjon kan Live Spilker nås på tlf. 480 89 363.