Fra venstre: Arne Baumann (generalsekretær NSF), Sissel Karlsen (Leder, Natur og friluftsliv, og Idrett og lek Sparebankstiftelsen DNB), André Støylen (administrerende direktør Sparebankstiftelsen DNB) og Martin Hanem Bartnes (sportssjef randonee NSF).

Inspirerende med støtte

– Det er inspirerende å bli en del av Sparebankstiftelsen DNBs prosjekter, forteller sportssjef for randonee i Norges Skiforbund, Martin Hanem Bartnes etter tildelingen under et arrangement i Oslo denne uka.

Randonee får tilliten til å kunne underbygge stiftelsens visjon «Vi utløse gode krefter» sammen med mangfoldet av andre prosjekter som har fått støtte.

Prosjektet har fire arbeidspakker og går frem til våren 2026. Tilslag er på nesten 2,9 millioner på en søknad om prosjektmidler – økt lokal aktivitet – som går frem til våren 2026.

– De tildelte midlene gir oss betraktelig større handlingsrom for å utvikle randonee som en trenings- og konkurranseaktivitet. Målet er å få etablert nye og videreutviklet eksisterende randonee-miljøer rundt om i Norge. Målet er å få til et godt samspill mellom ressurspersoner i randonee og Skiforbundets skiklubbutviklere.

I dag er det 7-10 klubbmiljøer som har organisert randonee aktivitet med treninger og konkurranser. Målet til Norges Skiforbund er å få økt dette betraktelig de kommende sesongene. I dag er randonee en utbrett turaktivitet i store deler av landet, noe som vises godt i slaget av utstyr de siste 4-5 årene.

– Dette er et prosjekt som har som mål å stimulere til økt organisert randoneeaktivitet rundt om i landet. Prosjektet er en viktig del i arbeidet med å øke den organiserte randoneeaktiviteten og få flere til å bruke randonee som både en trenings- og konkurranseaktivitet, sier sportsjef i randonee Martin Hanem Bartnes.

Les også: Les mer om støtten