Telemark Weekend Hafjell

ØTI Hafjell Telemark og Oppland Skikrets inviterte til Telemark Weekend i Hafjell 18-19.  mars 2023. Det meldes om mye aktivitet og god stemning!

Totalt 63 mennesker betalte deltakeravgift i løpet av helga!

Fredag kveld var det sosial samling på Woody's, med mål om å bli kjent og bare hygge seg.

Nytt av året var basecamp på toppen av Kjusbakken, ved Mosetertoppen, og drop-in påmelding i bakken.

To lokale ungdommer, Simon Jordhøy og Kristian Nilsen Granby, tok ansvar for TeleKidz og delte kunnskap med kreativ skileik på lørdag. Scott Hammond tok hovedansvar for instruksjoner, for både nybegynnere og viderekommende. Ellers var det slik at telemakkjørerne lærte av hverandre.

DNT UNG Lillehammer var også til stede med en gjeng ungdommer. Mange hadde ikke eget telemarkutstyr, men det løste seg fint. ØTI Hafjell telemark har en god del eget utlånsutstyr, og i tillegg var det lånt utstyr fra både Skiforbundet og Trysilgutten. Til sammen var det over 60 par sko og ski i alle størrelser.

Kjusbakken var rigget for TelemarkOnly: Område for frikjøring. Det var laget møne, en 140 meter lang rygg, som ble brukt til å bare svinge over, hoppe på, mm. Videre var det en parallell løype med ett stort og ett lite hopp, før løypa gikk inn i reipelykkja og bølgefelt med svinger.

Søndag var det også noe instruksjon, men hovedaktiviteten var at alle fikk prøve seg i telemark sprint renn! Først noen treningsrunder, så to runder på tid. Barna kjørte også renn.

TeleKidz-race
Det ble arrangert et barnerenn i nytt konsept: Barna samlet TeleKidz-poeng. 1 poeng for hver telemarksving, to for hopp og ett for telemarknedslag. Det virket som denne metoden inspirerte barna til å kjøre telemarkstilen.

TeleKidz er for barn i alderen 5-12 år. TeleKidz er et rekrutteringssatsing hos det internasjonale skiforbundet; FIS SnowKidz. Ideen med  å erstatte tidtakingen med poeng er kommet fra Antoine Bouvier og telemarkmiljøet i Les Contamines, Frankrike.

Takk til alle som deltok for en fin helg!

Eirik Rykhus
ØTI Hafjell Telemark

________________________________

Forhåndssak
Vi har satt av Kjusbakken til "TelemarkOnly" hele helgen, og har laget elementer dere kan øve dere på.

Det har blitt gjort noen endringer de siste dagene, vi oppfordrer dere derfor til å følge arrangementet på  Facebook, der vil dere til enhver tid finne oppdatert informasjon!

Det er mulig for etteranmelding/drop in
... på Woodys fredag kveld eller i bakken lørdag/søndag.

Pris etteranmelding kr. 100, betales med VIPPS ved påmelding.

Dere som har betalt full pris (inkl. renn søndag) vil få refundert kr. 125 i etterkant av arrangementet.

Åpent for ALLE med telemarkski!

__________________________

Påmelding
... gjøres via Min Idrett, KLIKK HER

Velg riktig klasse:

• Deltagelse lørdag og søndag med renn, velg din aldersklasse når du melder deg på.
  • Deltagelse lørdag og søndag uten renn, velg klasse telemark weekend lørdag og søndag

Dere som ikke allerede har en bruker der, kan enkelt opprette ny bruker.

KLIKK HER for å laste ned programmet med tider.

LØRDAG
TelemarkOnly i Kjusbakken

• TeleKidz kurs og skileik
  • Scott Hammond skischool workshop
  • Lær å kjøre reipelykkje med Eirik Rykhus
  • Kjør sammen med andre telemarkkjørere
  • Dueller i parallell-løype
  • Prøv elementer fra telemarksporten: hopp, reipelykkje, porter m.m.
  • Afterski og banquet med egen telemarkmeny, åpent for ALLE med telemarkski!

SØNDAG
Telemarkjøring i Kjusbakken

Det var opprinnelig satt opp telemarkrenn på søndag, men dette er avlyst pga. få påmeldte. I stedet vil det bli treningsrenn med uoffisiell tidtaking og uttrekkspremier.

Telemark Weekend Hafjell er et breddearrangement, med ØTI Hafjell Telemark som ansvarlig arrangør i samarbeid med Oppland skikrets. Og med Eirik Rykhus som primus motor. Helga ble første gang arrangert i 2021.

Eirik Rykhus i farta. Foto: Morten Nordli

Eirik Rykhus er tidligere verdensmester i telemark og har nærmere 30 års erfaring. Han stiller selv opp som læremester på lørdag og gir dere blant annet innføring i å kjøre reipelykkje. Rykhus har, for å nevne noe, totalt 13 VM-gull i telemark, 41 verdenscupseire og vært totalt 85 ganger på pallen i WC. Her er det altså mulig å få sneket til seg mer enn to tips helt gratis fra en verdensmester.

Spørsmål?
Ta kontakt med Eirik Rykhus, tlf. 996 22 994.