Rulleskiløpere
Juniorløperne i Team Hadeland er ofte å se i rulleskianlegget på Lygna

Velkommen til Lygna!

Et av landets flotteste rulleskianlegg ligger på Lygna, og her er det nesten gratis å trene!

- Det koster mindre å bruke skisenteret enn å kjøpe en is, og brukerne kan komme inn for å trene til alle døgnets tider, sier Finn Staff, som er ansvarlig for den nye bommen ved innkjøringen til Lygna skisenter, som er NM-arrangør i langrenn i månedsskiftet mars-april neste år. Den nye bommen har bedret tilgjengeligheten for brukerne.

Foto: Arvid Holmlund

Inngangsbilletten er 25 kroner per gang, og anlegget er alltid tilgjengelig. Man kan enten holde kredittkortet foran den oppsatte kortleseren ved bommen, slik at kontoen automatisk blir trukket, eller man kan kjøpe et årskort til rabattert pris.

- Praksis er forskjellig for de respektive skianleggene i Norge. Selv om mange velger å ha gratis parkering, er det neppe noen som reagerer på å betale 25 kroner per gang på Lygna. Her er det dessuten utrolig flotte rulleskiløyper, sier informasjonsansvarlig i Norges skiforbund, Claes-Tommy Herland.

Skal man bade i lokale vann om sommeren, er det ofte gratis parkering. Andre steder må man påregne å betale en parkeringsavgift på opptil 50 kroner per gang.

- Vi håper brukerne setter pris på den nye bommen, som forbedrer tilgjengeligheten til anlegget. Vi håper også at publikum, enten de er aktive langrennutøvere eller turløpere, synes at prisen er akseptabel, sier Finn Staff, som er Brandbu IFs representant i styret for Lygna skisenter.

Inkludert i disse 25 kronene er parkering og bruk av rulleskianlegget om sommeren og praktfulle skiløyper vinterstid.

- Jeg tør påstå at Lygna skisenter er ett av de fineste anleggene i Norge. Her har vi rulleskibane til sommerbruk og snøsikre skiløyper fra tidlig om høsten.

Staff påpeker at anlegget kan brukes av alle uansett forutsetninger. Han nevner de tøffe opp- og nedoverbakkene i nærheten av målområdet, og de lange flatene som egner seg godt for nybegynnere og utøvere som ikke har ferdigheter som en toppløper.

Bommen ble satt opp i oktober i fjor, og kostet til sammen 250.000 kroner. Lygna skisenter har gravet 400 meter med grøfter som inneholder strøm- og datakabel. I tillegg er underlaget der bommen står blitt fundamentert. Den åpner seg automatisk når man kommer innenfra.

- Tidligere sto det en stålbom ved innkjøringen til Lygna skisenter. Denne måtte åpnes med nøkkel, og mange potensielle brukere trodde at skisenteret var stengt og reiste sin vei uten å få trent. Noen ganger hendte det også at løpere ble låst inne fordi ingen hadde den hele og fulle oversikten over hvem som var sistemann ut. Med den nye bommen har vi sikret oss full kontroll. Med 30 til 50 daglige brukere, vil bommen være nedbetalt på relativt kort tid, sier Finn Staff.

Team Hadeland
Juniorløperne i Team Hadeland er ofte å se i rulleskianlegget på Lygna. Her er åtte av de ti løperne i gang med trening.

Fra venstre: Samuel Heimly Rønning, Harestua IL, Bjarte Bjertnæs, Jevnaker IF Ski, Raymond Johannesen, Svea skilag, Bettine Bakken, Jevnaker IF Ski, Ivar Høgnes, Jevnaker IF Ski, Marie Nesbakken Sande, Harestua IL, Marius Skau Gøthe, Svea skilag, Jaran Skoglund, Harestua IL. Ikke til stede: Even Hjelmås Molden, Gran IL og Mads Hagen, Jevnaker IF Ski.

Foto: Arvid Holmlund

nif-epi04, 04