Det blir også verdenscuprenn for Johannes Høsflot Klæbo (f.v.), Martin Johnsrud Sundby og Hans Christer Holund på Beitostølen til vinteren. (NTB scanpix)

Ekstra verdenscuphelg i Norge

Det blir en ekstra verdenscuphelg i langrenn i Norge til vinteren, og det ble i dag klart at rennene vil arrangeres på Beitostølen 8.-9. desember.

På grunn av en avlysning fikk Norges Skiforbund en forespørsel fra Det internasjonale skiforbundet (FIS) om å overta en verdenscuphelg i langrenn. Det er inngått en intensjonsavtale med Øystre Slidre idrettslag for teknisk gjennomføring av skirennene. Under FIS-kongressen i Hellas i dag ble rennene vedtatt i verdenscupkomiteen, og det er satt opp 15/30 km skøyting (intervallstart), samt stafett på Beitostølen.

- Vi vet at langrennsinteressen er utrolig høy i Norge, og til vinteren får vi ekstra mange tv-sendte skirenn i Norge. Takk til Beitostølen som kan påta seg et slikt arrangement på kort varsel, sier arrangementssjef i Norge Skiforbund, Terje Lund.

Beitostølen er klare til å ta i mot verdenseliten igjen etter at de tradisjonelt hvert eneste år arrangerer åpningsrennene. Ikke siden 2009 er det ble arrangert verdenscuprenn i langrenn på Beitostølen i Valdres.

- En gedigen julepresang. Det blir ekstra moro for oss å være tilbake i det gode selskapet, og vi gleder oss igjen til å få verdens beste skiløpere på besøk. Når denne muligheten dukket opp, så brukte vi ikke lang tid på å takke ja. Vi er stolte over å bli spurt, både kommunen og næringslivet er i ekstase.  De tv-sendte skirennene, denne gangen i flere land, har en uvurderlig markedseffekt for hele regionen, sier daglig leder i Øystre Slidre Idrettslag, Erik Østli.

nif-epi04, 04