God laginnsats og to pallplasser i årets første IPC WC langrenn

5 av 7 utøvere til finale og 2 andreplasser er fasiten etter sesongens første WC langrenn i Voukatti

Fredag 9.12.16 var det sesongåpning i WC for våre parautøvere i langrenn i finske Voukatti.

Norge stilte med 7 utøvere til start, deriblant 2 debutanter, Thomas Karbøl Oxaal og Vilde Nilsen.

Birgit Skarstein er tilbake i langrennsløypa etter å ha fokusert kun på roing fram til Paralympics i roing. Hun gjorde et godt comeback i langrennsløypa hvor hun likegodt klinte til med en god 2. plass på fredagens sprint etter suverene Oksana Masters.

Selv sier Birgit følgende om WC-åpningen sin; "Kroppen kjentes bra i dag, og jeg føler jeg fikk ut mye kraft i sporet. Taktisk gikk jeg offensivt, og tok noen smarte trekk mellom de andre utøverne som viste å lønne seg godt. Jeg er sterkere i spurt enn noen gang tidligere, så eksplosiviteten vi har terpet på kommer svært godt ut! Dette er en knallstart på skisesongen, og viser at vi har tøffe mål å jobbe mot gjennom sesongen. Jeg har aldri vært så sterk og hatt så god kapasitet i inngangen til en skisesong før, så dette kan bli spennende!

"Pigge-kollega" Trygve Toskedal Larsen er i godt gammelt slag og kvitterte også ut en 2. plass på fredagens sprint i sin klasse.
"De siste dagene har jeg bare gått rundt og gledet meg til å komme i gang med sesongen. Har hatt en bra sommer og høst treningsmessig og kjent at jeg har tatt noen steg fra i fjor. Var veldig spent før start på sprinten, men har kjent at formen er bra. I prologen fikk jeg teknikken til å sitte og med gode ski ble det 2 beste prologtid. Semifinalen var det mye rot og nestenuhell, men klarte å manøvrere meg forbi problemene og hadde god kontroll på oppløpet. I finalen startet 2 med forsprang (på grunn av en høyere skade) og vi var 4 som startet likt. Tok kommandoen i den gjengen og begynte å jakte på de foran. Passerte en i siste sving før oppløpet og hadde da full kontroll på 2 plass. 1 plass var det ikke noe å gjøre med i dag sier Trygve.

To som var ekstra spente foran foran reisen til finske Vuokatti var våre to debutanter, Vilde fra Tromsø og Thomas fra Sauda. Ikke bare deltagelse i konkurranser stod på planen for disse to, første stopp var den internasjonale klassifiseringen som alle utøvere må gjennom før de kan stille til start i konkurranser.
Dette kan enkelte ganger være litt nervepirende. Alle utøvere må oppfylle et krav til minste funksjonshemning i sine respektive kategorier. Det å inneha en diagnose er ikke det samme som å bli klassifisert innen idrett. Ulike idretter har ulike krav til minst funksjonshemning, alt etter hvilke krav idretten stiller. Som eksempel; En utøver som har mistet alle fingrene på en hånd er innenfor i langrenn ettersom vedkommende ikke kan holde i en stav, mens samme utøver vil ikke bli klassifisert i løping da tapet av fingrene ikke har noen påvirking for utøving av den idretten.

Klassifiseringen gikk bra for både Vilde og Thomas, samt Birgit og Eirik som også var inne for re-test.

Thomas rett før start på prologen, sammen med ledsager Kjell Arne Bangen Johnsen og smører Tron-Egil Løkkebakken

Thomas debuterte i klassen for synshemmede og dette er en tøff klasse, 20 utøvere på start kjempet om de 8 plassene i seminfinalene. Eirik Bye ble vår bestemann i prologen her, 4,45 sek bak storfavoritten, Brian Mckeever fra Canada. Thomas endte på en 12. plass i prologen og måtte dermed se finalene fra sidelinja. Litt skuffet var han, men dette er mer enn godkjent resultat i en debut av en så ung utøver, og vi er rimelig sikker på at han vil få flere nye sjanser i årene som kommer.
Eirik gikk greit videre fra semifinalen, men i selve finaleheatet blie det litt for tøft og det endte med en 4. plass. Lyspunktet er at det ikke er langt fram til pallplass, og samarbeidet med ledsager Arvid fungerer veldig bra - dette unge teamet kommer sterkere tilbake!!

Blandt stående herrer hadde vi en utøver på start, Håkon Olsrud som gikk videre til semifinale - han endte på den sure 4. plassen i sitt semifinale heat med knapest mulig margin, men fikk likevel gå finale da det ble diskvalifikasjon av en utøver for regelbrudd.  I finalen ble det for tøft, og Håkon gikk inn til 6. plass.

Vilde i aksjon på prologen

I klassen for stående kvinner hadde vi to deltakere, Anne Karen Olsen og debutant Vilde Nilsen. Begge gikk videre til semifinale - hvor de møtes i samme heat. Debutanten greidde å karre til seg den ene finale plassen, mens Anne Karen måtte se finalen fra sidelinja denne gangen.
I finalen gikk Vilde inn til 5. plass, men endte på 4 etter nok en diskvalifikasjon fra juryen. En meget sterk inntreden i WC sirkuset av en ung utøver.

Mens Thomas motvillig måtte sette kursen mot Norge på lørdag gikk Vilde sitt første WC renn i skiskyting som endte med en meget sterk 7. plass.
Sammen oppsummerte de to sine inntrykk på deres første utenlandstur;
"Vi har hatt det kjempebra her i Voukatti, det har vært kjempeinspirerende å trene i lag med landslaget og debutere i World Cup, ikke minst var det veldig godt å bli ferdig med klassifiseringen.
Dette var vår første konkurranse internasjonalt så dette var spennende! Gode resultater ble det også! Dette gir stor motivasjon videre i treningen og vi har mye og se fram til".

Fullstendige resultatlister fra fredagens WC-sprint finner du på våre hjemmesider
Nå er det skiskytterøvelser i Vuokatti, langrennsløperne skal i ilden igjen torsdag og fredag med henholdsvis kortdistanse friteknikk og klassisk langdistanse.

Lyst til å se litt fra sprintfinalene?? Sjekk vår facebook side, Skiforbundet FH  , der finner du video fra våre livesendiger av sprintøvelsen samt mange bilder!

For utøvere hjemme i Norge er det NC konkurranser på Lygna den 17 og 18. desember - en unik mulighet til å få testet NM løypene!

nif-epi04, 04