– Granåsen er en drøm

Det internasjonale ski- og snowboardforbundet (FIS) var på inspeksjon i de splitter nye hoppbakkene i Granåsen onsdag formiddag. De bruker ord som «fantastisk» og «drøm» om anlegget i Trondheim.

Les alt om VM i Trondheim

– Det har vært en helt fantastisk dag. Jeg er veldig imponert over kvaliteten på anlegget i Trondheim. Dette var en drøm, ikke bare for Trondheim og Norge, men også for FIS å få bygget et slikt topp anlegg, sier renndirektør hopp i FIS, Sandro Pertile.

Flere representanter fra FIS, Infront, NRK, Norges Skiforbund og VM-organisasjonen.VM-sjef Åge Skinstad er veldig lettet og glad over de strålende tilbakemeldingene fra FIS.
– Dette er gode nyheter for oss. Selv om vi har et topp anlegg, er det uansett mye å planlegge og jobbe med framover. Men det er klart at det er veldig godt å vite at anlegget fungerer og har svært høy kvalitet, sier Skinstad.

Onsdag ettermiddag gjennomførte VM-organisasjonen sitt femte koordineringsmøte med FIS. Neste gang Ski-VM 2025 må avgi rapport til Det internasjonale skiforbundet er våren 2024. Da er tre prøve-VM arrangement gjennomført. Først verdenscup i langrenn i desember, før verdenscup i hopp og kombinert i mars.

– Vi håper på vel gjennomførte arrangement og mye god læring for organisasjonen den kommende sesongen. Det blir spennende og artig med prøve-VM, avslutter VM-sjefen.

Hele VM-organisasjonen, samt representanter fra NRK, FIS, Norges Skiforbund, Trondheim kommune og Infront var til stede da det femte FIS koordineringsmøtet fant sted i Trondheim. Denne gangen delvis fysisk og delvis digitalt møte.