Ordførerbrev

Under finner dere et brev vi har sendt til alle landets ordførere. Vi ønsker at det skal bygges små hoppbakker i alle landets kommuner, og det aller letteste er å sette opp vår nye Skolegårdsbakke, en sikkerhetsgodkjent bakke til bruk i skolegårder, parker og andre flate steder.

Kjære Ordfører
(Brevet i pdf format)

I over 200 år har det blitt hoppet på ski i Norge. Vi har skapt stolte tradisjoner og uforglemmelige øyeblikk med seire i hoppuka, olympiske mestere, verdensmestere, verdensrekorder, og utallige pallplasseringer.

I de siste 5 årene har vi skapt uforglemmelige øyeblikk for over 100 000 barn. Vi har brukt våre mobile hoppbakker til å besøke skoler, messer, cuper, stands og sørget for at barn har fått mulighet til å prøve skihopping. Mange har fått prøve skisporten for aller første gang, og vi har utallige tilbakemeldinger på at dette er utrolig morsomt.

Bakkene er utviklet i samarbeid med Lisand Industrier, en vekstbedrift i Tvedestrand. Mestring og vekst er sentrale begrep hos oss så vel som hos Lisand som jobber med tilrettelagt arbeid for mennesker med nedsatt arbeidsevne.

Bakken vi har laget, er akkurat stor nok til at barna blir nervøse, men ikke så stor at de blir redde. Det er en utrolig følelse å se et barn mestre et skihopp for første gang. Lettelsen over å ha lykkes er tydelig å lese i barnets ansikt, før det igjen løper opp for å prøve på nytt.

Vi har videreutviklet dette til å bli en bakke som er sikkerhetsgodkjent til bruk i skoler, løkker og barnehager. Den kan settes opp overalt der det er flatt, og det er også muligheter for å flytte den rundt til forskjellige skoler, slik at den kan gå på rundgang.

(Verdensmester Anders Bardal anbefaler bakken)

I denne forbindelse ønsker vi at din kommune skal vurdere muligheten til å anskaffe en skolegårdsbakke SK-3, som et alternativ til lekeapparater i skolegårder og parker.  Norges Skiforbund hopp og vekstbedriften Lisand industrier bidrar med kunnskap og kompetanse i hele prosessen og vil også knyttet til oss ildsjelene i området slik at miljøene får tilført mye entusiasme og engasjement. Vi kan også tilby en partnerskapsavtale som gir dere oppfølging i prosessen videre, slik at hoppmiljøet kan blomstre i akkurat deres kommune.

Vårt forrige initiativ av denne karakteren har ført til at vi i dag har fått opp 40-50 nye helårs rekrutteringsbakker.

Ønsker du å ruste opp eksisterende eller bygge andre typer bakker, er vi selvfølgelig behjelpelig med dette også.

La oss sammen skape et løft for hoppsporten i din kommune.
Ta kontakt med oss!

Clas Brede Bråthen