Dronefoto av Holmenkollen i Oslo (Tor Erik Schrøder / NTB)

Jubelbrøl for Holmenkollen

– Vi har jobbet med dette i så mange år. Det er kjempebra at Oslo kommune endelig vil være med på et forprosjekt som kan bety det første store steget for å få realisert plast i Holmenkollen, sier skipresident Tove Moe Dyrhaug.

En stor milepæl for Norges Skiforbund. Kollenhopp, Skiforbundet og skiidretten i en årrekke jobbet for å gjøre Holmenkollbakken om til et helårsanlegg ved å legge plast i bakken.

– Det er kommunen som må gi et endelig klarsignal for om vi skal få lov til å bygge ut, men dette må være er en vinn-vinn-situasjon for alle aktører. Plast kan bety at Holmenkollen blir en attraktiv arena for store internasjonale arrangement i skihopping og kombinert hele året. Vi kan jo drømme om sankthans-hopprenn i Kollen. Selvfølgelig vil våre eliteutøvere få forberedt seg enda bedre til vintersesongen, og våre utøvere og lag vil slippe å reise så mye i sommerhalvåret. Holmenkollen er et nasjonalt ikon og vår største turistattraksjon, og det vil jo være fantastisk for publikum å se hoppere i aksjon også sommertid under trening, sier Dyrhaug.

– Dagens unnarenn er ikke anlegget verdig. Forrige byråd ønsket ikke å finansiere plastlegging. Kollenhopp og Skiforbundet har derfor lagt fram en plan for finansiering med private bidrag og spillemidler. Nytt byråd ønsker nå å få framdrift i arbeidet, og har satt av midler for 2024  til et forprosjekt. Dette setter idretten stor pris på og det var derfor et ekte jubelbrøl på Rådhustrappa fredag etter møte der byråden for Kultur og næring, Anita Leirvik North, ga grønt lys til igangsetting av forprosjekt.

Kommunens administrasjon påpeker samtidig at plastlegging forutsetter, eller ønskes kombinert med, flere tiltak i anlegget.

Men kommunens administrasjon har  skissert en framdriftsplan, der plastleggingen skjer i 2025/2026. Framdrift krever politiske vedtak til riktig tid, forteller anleggsrådgiver i Norges Skiforbund, Marit Gjerland.

Idretten har derfor bedt byrådet bidra til:
1. Tilstrekkelig finansiering av forprosjektet i 2024, samt at dette iverksettes raskest mulig.
2. Tilstrekkelig budsjettildeling for gjennomføring i 2025-2026

Reaksjoner fra hopp- og kombinertmiljøet:
– Dette er superviktig for oss, en fantastisk førjulsgave. Nå har jeg virkelig trua på at plast i Holmenkollen blir realisert, sier sportssjef for kombinert i Norges Skiforbund, Ivar Stuan.
– Jeg har ventet på en slik nyhet siden jeg var en liten gutt, egentlig i over halve livet mitt. Nå må plast endelig bli en realitet, sier Jarl Magnus Riiber.
– Det er utrolig viktig for oss utøvere med tanke på treningsutbytte. Dette gjør at vi kan hoppe der hele året fremover bare noen måneder. I tillegg er det en gyllen mulighet til å vise frem nasjonalanlegget og hoppsporten også på sommeren til alle turistene som besøker Oslo, sier Ida Marie Hagen.

Se også sak i Nettavisen

Anders Fannemel i svevet i Midtstubakken for flere år siden i Holmenkollen hvor de norske hopperne trener på plast i det fine sommerværet. Nå kan det også bli realitet med sommerhopping i Holmenkollen om noen år. Foto: Cornelius Poppe / NTB