Kronprinsen imponert over Granåsen

Kronprins Haakon var nylig på befaring i Granåsen i forbindelse med et møte i hovedkomiteen til Ski-VM 2025. Han var imponert over VM-anlegget og gleder seg til mesterskapet i Trondheim allerede.

Les alt om ski-VM i Trondheim 2025

Kronprinsen er en del av Hovedkomiteen, som er et rådgivende organ for VM-styret. Komiteen ledes av skipresident Tove Moe Dyrhaug, og består av medlemmer fra Trondheim kommune, forsvaret, politiet, næringslivet, Sør-Trøndelag skikrets, FIS og Skiforbundet. Kronprinsen startet turen i Trondheim med en befaring i VM-anlegget og han forstod raskt at dette anlegget ikke bare er bra for VM.

HKH Kronprins Haakon på toppen av dommertårnet i Granåsen. Her i prat med sportssjef for Ski-VM 2025 Kristin Mürer Stemland. Foto: Rune Petter Ness

– Bra for rekrutteringen
– Dette må være bra for rekrutteringen, sa Kronprins Haakon under befaringen.

Da NRK intervjuet Kronprinsen etter møtet med hovedkomiteen onsdag kveld, var han svært godt fornøyd:

– Det er imponerende hvor langt de har kommet i planleggingen. Mye av anlegget er ferdig allerede, men det gjenstår noe. Det ser veldig flott ut det som er ferdig. Jeg tror dette kan bli kjempebra, sa Kronprinsen.

Befaringen i VM-anlegget gikk fra langrennsstadion, over skibrua, opp i dommertårnet, via Ljøken – en kafe som er oppkalt etter skihopperen Roar Ljøkelsøy – før de gikk tilbake til arenabygget hvor møtet startet.

Kronprins Haakon og hovedkomiteen til Ski-VM 2025 deltok på en befaring i VM-anlegget. Mona Åsgård fra Trondheim kommune og Kristin Mürer Stemland fra Ski-VM 2025 guidet gruppen rundt i anlegget. Foto: Ski-VM 2025

– Anlegg i verdensklasse
– Det var veldig bra å få vist fram anlegget for Kronprinsen og hovedkomiteen. Dette er først og fremst et hverdagsanlegg, som skal lånes ut til VM under mesterskapet. Det er her nye gullvinnere skal trene og utvikle seg. Dette er et anlegg i verdensklasse, så de som får lov til å trene her i hverdagen er heldige, sier skipresident Tove Moe Dyrhaug.

Under møtet i hovedkomiteen fikk de fremmøtte siste status om VM-prosjektet. Det ble snakket mye om frivillighet, bærekraft, det sportslige og ikke minst logistikken rundt mesterskapet. Kronprinsen har hatt samme rolle i hovedkomiteen for Ski-VM 2011 og Ungdoms-OL i 2016, og var veldig engasjert i både frivillighet og mangfold. Det var også mye fokus på publikumsflyt og at VM-skal være for alle.

Skipresident Tove Moe Dyrhaug leder hovedkomiteen til Ski-VM 2025. Hun passerer her VM-hoppbakkene sammen med Kronprins Haakon, styreleder i Ski-VM 2025 Åsne Havnelid, kommunedirektør Morten Wolden og Kristin Mürer Stemland fra VM-selskapet. Foto: Ski-VM 2025

Sosial bærekraft blir viktig
– Vi hadde veldig fine diskusjoner og vi fikk mange gode tips fra folk som har masse erfaring. Det var veldig nyttig og noe vi tar med oss i det videre arbeidet, sier VM-sjef Åge Skinstad.

– Var det noe du merket deg, som var spesielt nyttig?

– Flere var opptatt av bærekraftsatsningen vår og at vi måtte være veldig tydelig på den sosiale biten. Dette er noe vi skal jobbe mye med framover, sier han.

Hovedkomiteen til Ski-VM 2025 hadde nylig møte i Granåsen. Komiteen består av representanter fra blant annet Skiforbundet, FIS, Skikretsen, politi, forsvar, næringsliv og Trondheim kommune. Foto: Ski-VM 2025

Kronprinsen gleder seg til VM
På vei ut døra spurte NRK-reporteren om Kronprinsen gleder seg til VM og da smilte han godt og sa:

– Jeg gleder meg absolutt og det tror jeg alle dere også kan gjøre, sa han.

– Skal du hit under VM?

– Jeg skal hit. Jeg planlegger absolutt det, ja. Helt klart, smilte Kronprinsen, før han gikk inn i bilen og dro til neste besøk under hans to dager lange besøk i Trondheim.