Andreas Buskum under COC sist helg. Foto: Geir Olsen / NTB

Ni hoppere til Stams

Norge sender seks menn og tre kvinner til COC-hopprennene i Stams.

Joakim Aune, Andreas Buskum, Sander Vossan Eriksen, Anders Håre, Fredrik Villumstad og Oscar Westerheim skal i aksjon på herresiden.

- Vi er ikke helt fornøyd med resultatene på hjemmebane, selv om det var flere som gjorde gode konkurranser. Både Oscar og Anders gjorde karrierebest, noe som er veldig gledelig. Vi ønsker allikevel å kunne sette enda mer preg på rennene vi stiller i. Vi skal jobbe hardt mot Stams, og være med å kjempe om seieren der. Andreas og Joakim har fortsatt gode muligheter til å hoppe inn kvoteplassen til World Cup- åpningen. Det er tett, og kun 11 poeng skiller fem nasjoner. Det blir to veldig spennende helger som venter, sier trener Andreas Vilberg.

Karoline Bjerke Skatvedt, Eva Elise Johansen Amble og Hanna Midtsundstad skal i aksjon på kvinnesiden. Karoline Lauvsland, som viste fin hopping sist helg på Lillehammer, var også aktuell, men står over helgens renn på grunn av stor reisebelastning hennes unge alder tatt i betraktning.

- Vi reiser med tre «rutinerte» jenter til Stams til helgen. Selv om vi ikke reiser med de tre beste fra Lillehammer, så har Karoline vist at hun har nivået inne til å kjempe om en topp 15, kanskje topp 10 plassering. For Eva Elise og Hanna sin del, så har begge to vist stigende utvikling de siste ukene, og begge to er med og kjemper om å ta poeng. Med gode prestasjoner kan vi få 2-3 jenter topp 20. Og da skal vi være veldig fornøyd, sier Prosjekt 2022-trener Line Jahr.

Uttak COC i Stams:

Menn:

Joakim Aune (Byåsen)

Andreas Buskum (Lensbygda)

Sander Vossan Eriksen (Bækkelaget)

Anders Håre (Vikersund)

Fredrik Villumstad (Skimt)

Oscar Westerheim (Bækkelaget)

Kvinner:

Karoline Bjerke Skatvedt (Trøgstad)

Eva Elise Johansen Amble (Ullensaker)

Hanna Midtsundstad (Vaaler)