Joakim Aune og Andreas Buskum kan sikre norsk kvoteplass til World Cup-åpningen. (Foto: Geir Olsen / NSF)

Duo kjemper om kvoteplass til World Cup

Mye står på spill for Andreas Buskum og Joakim Aune i sesongens siste COC-renn.

De kan nemlig sikre norsk kvoteplass til sesongåpningen i World Cup i Wisla.

- Dessverre ble det litt tøft for Andreas og Joakim sist helg. De trenger derfor to konkurranser på topp nivå for å hoppe inn kvoteplassen til vinteren. Den har vi ikke gitt opp enda, sier trener Andreas Vilberg.

Aune og Buskum får med seg Fredrik Villumstad, Anders Håre, Oscar Westerheim og Sander Vossan Eriksen til COC-avslutningen i Klingenthal. Der venter også en bonus for en av gutta fra Toppidrettssatsingen.

- En av disse seks utøverne være med A-landslaget på samling i Klingenthal, og delta i siste SGP renn, i samme bakke helgen etter. Det uttaket blir gjort etter helgens COC-avslutning, sier Vilberg.

Sist helg satte Anders Håre fra Vikersund karrierebeste i Stams med femteplass. Fredrik Villumstad viste også fin formutvikling.

- Vi gjør ingen endringer før sommerens siste COC renn. Det ble en gledelig helg for flere av våre utøvere i Stams. Anders gjorde nok en gang karrierebeste med 5. plass. Fredrik fikk innkassert sin første topp 10 plassering denne sesongen. Vi håper disse to kan fortsette den fine utviklingen også i den siste konkurransen, sier Vilberg

Uttak COC i Klingenthal:

Joakim Aune (Byåsen)

Andreas Buskum (Lensbygda)

Sander Vossan Eriksen (Bækkelaget)

Anders Håre (Vikersund)

Fredrik Villumstad (Skimt)