Kvinnecamp
Line Jahr gleder seg til neste ukes camp for hoppjenter på Lillehammer. (Geir Olsen / NSF hopp)

Historisk kvinnecamp med fokus på skadeforebygging i hoppbakken

Hele 30 hoppjenter fra sju ulike nasjoner er samlet på Lillehammer neste uke. De får blant annet høre om Maren Lundbys vei til verdenstoppen.

- Vi har et innholdsrikt program gjennom uken med tre hoppøkter i Lysgårdsbakken, fire økter med basis og skadeforebyggende trening, ulike innlegg fra både Olympiatoppen Innlandet og egne folk i Skiforbundet. Vi skal blant annet snakke om forskjellene mellom gutter og jenter, hvilke hensyn må vi ta? Vi skal ha et innlegg rundt kosthold, og hvor viktig dette er for å holde seg skadefri, Jermund Lunder skal fortelle litt om hvordan Maren Lundby har trent de siste årene for å komme på det nivået hun er i dag, og Clas Brede Bråten vil holde et innlegg og fortelle om hvordan Norges Skiforbund har satset på jente de siste årene med ideen om et mye tettere samarbeid mellom herrelandslaget og kvinnelandslaget, sier trener Line Jahr.

Spesielt ett tema blir sentralt under «Lillehammer International Skijumping Camp for Women»: Skadeforebygging.

- Vi vet at det har vært en del kneskader på jentesiden i hopp. Det er dette som ligger til grunn for at vi ønsker å invitere til en internasjonal jentesamling hvor vi ønsker å dele av vår kunnskap og erfaring rundt dette feltet, og forhåpentligvis vil dette være med å bidra til at kneskader bli redusert i fremtiden, sier Jahr.

Deler kompetanse

Hoppere fra Polen, USA, Tsjekkia, Tyskland, Sveits, Japan og Norge deltar på samlingen. En rekke trenere vil også være samlet.

- Vi er svært glade for å kunne jobbe sammen med Skiforbundet for å realisere denne svært spennende hopp-campen. Vi som Olympisk Legacy-senter spesielt opptatt av å dele vintersports-kompetanse på tvers av nasjoner, og med så mange representerte nasjoner allerede i år tror og håper vi at samlinger som dette kan være med å utvikle hoppsporten for kvinner videre, sier prosjektleder Per Erik R. Mæhlum i Lillehammer Olympic Legacy Sports Centre.

- Det som blir mest spennende er jo å klare å få til at deltakerne får økt forståelse for temaet med tanke på at det kan være noen språkbarrierer her. Så det blir interessant å se hvordan dette blir i praksis. Jeg skal gjennomføre egne fysiske økter, så jeg er veldig spent på hvordan jentene vil skjønne hva jeg mener f.eks. Også har jeg aldri vært med på å arrangere noe lignede før, så jeg vet ikke helt akkurat hva jeg går til ennå, sier en spent Jahr.

Enorm utvikling

Den tidligere hopperen gleder seg stort over utviklingen i kvinnehoppingen.

- Utvikling innen jentehopp har skyti fart de siste årene syns jeg. Jeg ser at de beste jentene hopper på et mye høyere nivå enn bare for noen få år tilbake. Jente er bedre teknisk, de er bedre på å fly, de er bedre trent og det er flere nasjoner som virkelig har økt sin satsning på jentene. Hvis vi også ved denne campen kan være med å bidra til at skadestatistikken på sikt går nedover, så er jeg sikker på at utvikling av flere jenter også vil skjer raskere, sier Jahr.

- Vi har allerede vært delaktige i lignende samlinger innenfor langrenn, curling og bob/aking tidligere i år. Selv om den fysiske treningen alltid har hovedfokus, er vi i tillegg opptatt av det sosiale aspektet og det å gi deltakerne ny faglig input. Med et variert og faglig solid program bestående av bidrag fra både Skiforbundet, Olympiatoppen Innlandet, Legacy-senteret og lokale ledertalenter håper og tror vi historiens første Lillehammer International Ski Jumping Camp for Women skal bli en suksess, sier Mæhlum.