Clas Brede Bråthen gleder seg over at RAW AIR er på programmet i det som blir tidenes mest fullspekkede hoppsesong. (NTB)

RAW AIR på programmet i tidenes hoppsesong

- Jeg tror aldri hoppsporten har hatt en mer fullspekket sesong enn vi får i 2020/21. Da er det ekstra gledelig at Norge og RAW AIR legger beslag på svært gode kalenderdatoer for både kvinner og menn, sier hoppsjef Clas Brede Bråthen.

Ski-VM i Oberstdorf går fra 23. februar til 7. mars. Det betyr at den femte utgaven av RAW AIR tidsmessig vil starte der turneringen normalt slutter.

- RAW AIR starter i Holmenkollen 12. mars, mens superfinalen i Vikersund avslutter hoppfesten 21. mars. Det blir ti intensive dager og en skikkelig folkefest i fire ulike bakker. Jeg vet at presset er stort for å komme inn på hoppkalenderen, men tilsynelatende har vi i Norge fått en solid posisjon internasjonalt når vi fortsatt får World Cup over to helger i mars, mener Bråthen.

- Nå starter jobben med å løfte produktet ytterligere. Sammen med arrangørene, Skiforbundet, norsk idrett, kulturdepartementet og samarbeidspartnerne skal vi skape hoppsportens nye framtid i Norge. Ikke glem at det neste store VM-et på norsk jord er skiflygings-VM i Vikersund 2022. Det skal bli det største og beste skiflygings-VM noensinne, og vil være det viktigste arrangementet vi har den vinteren, fortsetter hoppsjefen.

VM-løft

Han håper Vikersund-2022 kan gi et lignende løft som ski-VM i Oslo i 2011.

- Jeg håper skiflygings-VM kan løfte hoppsporten på samme måte som VM i Oslo i 2011 løftet langrennssporten. Det bør være i alle fall være målet, sier Bråthen.

RAW AIR 2021 blir også siste renn i det nåværende anlegget i Granåsen, Trondheim. Der skal det bygges et moderne anlegg til VM i 2025.

Beijing-debut

World Cup 2020/21 tar også hopperne med til Beijing.

- Vi gleder oss veldig til å ta turen til Kina. Det er første gang World Cup-sirkuset er i Kina, og vi vet gjennom prosjekter her hjemme hvor mye kineserne ser fram til et OL på hjemmebane. Prøve-OL 13. og 14. februar blir veldig spennende, og det blir vårt første møte med det som ser ut til å bli et fantastisk hoppanlegg, sier Bråthen.

På kvinnesiden er Lillehammer igjen vertskap for sesongåpningen 5. og 6. desember.

- Det er alltid en glede å kunne åpne kvinnenes World Cup-sesong på hjemmebane, sier Bråthen.

RAW AIR-programmet 2021:

Menn:

12. mars: Åpningskval Holmenkollen

13. mars: Lag Holmenkollen

14. mars: Holmenkollrennet

15. mars: Kval Lillehammer

16. mars: Renn Lillehammer

17. mars: Kval Trondheim

18. mars: Renn Trondheim

19. mars: Kval Vikersund

20. mars: Lag Vikersund

21. mars: Superfinale Vikersund.

Kvinner:

13. mars: Kval Holmenkollen