Anna Odine Strøm er friskmeldt
Anna Odine Strøm er klar til Lillehammer-trippelen (NTB scanpix)

Strøm friskmeldt til Lillehammer-trippelen

Anna Odine Strøm har slitt med vond rygg, men har fått tommel opp fra legene og er klar for hoppjentenes verdenscupåpning i Lillehammer.

- Anna har vært til sjekk på Toppidrettssenteret. Der fikk hun tommel opp. Hun er klar igjen etter skivebuktning i ryggen, men må være flink med oppvarming denne uka, sier landslagssjef Christian Meyer.

- Vi er spent på hvor Anna står etter ryggproblemene. De beste hoppene hun viser nå rett før verdenscupstarten er på høyde med der hun var tidligere. Det er imponerende. Hun har virkelig ikke ligget på latsiden selv om hun har vært skadet, fortsetter landslagssjefen.

OL-vinner Maren Lundby er det største norske håpet i den andre utgaven av Lillehammer-trippelen.

- Vi mener Maren viser hopping som gjør at hun bør kjempe i toppen. Det er vanskelig å si hvor bra hoppingen er før vi får se våre utenlandske konkurrenter i aksjon. Maren begynte veldig bra i 90-metersbakken i fjor, men mistet sammenlagtseieren da vi kom opp i den store bakken. Jeg er helt sikker på at hun ønsker å revansjere den opplevelsen, sier Meyer.

Tyske Katharina Althaus sikret seieren i OL-bakken for ett år siden.

Silje Opseth leverte personbeste i SGP-avslutningen i Klingenthal. Da ble hun nummer fire i kvalifiseringen, mens rennet dessverre blåste bort. Nå er mange spent på hva Holeværingen-hopperen kan vise i helgen.

- Silje har tatt store steg i sommer, men det var først i Klingenthal at hun virkelig fikk vist det. Klarer hun å nære seg slik hopping på snø, vil hun være med i jakten på gode plasseringer, mener Meyer.

I tillegg til de tre kjenningene er også Karoline Røstad, Ingebjørg S. Bråthen og Thea Kleven med i sesongåpningen på hjemmebane.

- De tre er med på «Prosjekt 22» som sikter mot Beijing. Det er veldig bra at vi får med flere konkurransedyktige jenter. Du får ikke en bedre læringsplass enn verdenscupen. Nå får de se litt hva dette handler om og hvor de selv står. Spesielt Thea har vist veldig fin form i Falun. Hun snuser på den fjerde og siste plassen på laget i lagkonkurranser, sier Meyer.

Denne uken handler mye om å teste ski.

- Det er viktig å få testet om de nye vinterskiene fra Fischer fungerer som de skal. Det vi har sett så langt, gjør at vi mener de gjør det. Vi er bra rustet, men har ikke fartsmåling før under offisiell trening. Da får vi de siste svarene, men ting ser veldig bra ut og vi har fått testet mye av det vi ønsker, sier Meyer.

Uttak hopp kvinner verdenscupåpningen i Lillehammer:

Maren Lundby (Kolbukameratene)

Silje Opseth (Holeværingen)

Anna Odine Strøm (Alta)

Karoline Røstad (Skogn)

Ingebjørg S. Bråthen (Etnedal)

Thea Kleven (Gjerpenkollen)

NIF-EPI01, 01