Anna Odine Strøm, Silje Opseth og Maren Lundby kjemper om store premiepenger i RAW AIR Ladies (NTB scanpix)

Dette kan Maren Lundby og de andre hoppjentene tjene i RAW AIR

Hoppjentene gjør sitt inntog i RAW AIR til vinteren. For første gang blir den norske hoppturneringen komplett med begge kjønn i aksjon. Vinneren i kvinneklassen kan tjene nærmere 500.000 kroner.

For Norges Skiforbund er likestilling svært viktig. Vi tar et krafttak og løfter hopp for kvinner.

- Dette er en stor dag for oss hoppjentene. Dette betyr vel at jeg kan doble inntektene fra OL-sesongen. Jeg hopper selvfølgelig ikke for pengenes skyld, for da hadde jeg valgt enn annen idrett. Ikke bare føler vi oss som fullverdige deltakere i verdens tøffeste hoppturnering, men Ski-Norge tar et skikkelig løft og går virkelig foran i kampen for likestilling, sier Maren Lundby.

Hun var selv med da nyhetene om pengepremiene ble offentliggjort i et solfylt Holmenkollen onsdag.

RAW AIR Ladies har en premiepott på 55.000 euro. Sammenlagtvinneren får 35.000 euro. Nummer to og tre i RAW AIR får henholdsvis 15.000 og 5.000 euro. Dersom en utøver vinner samtlige renn i RAW AIR, der alle hopp teller (også kvalifisering), kan man sammen med arrangørpremiene tjene nærmere 500.000 kroner i premiepenger på en uke.

- For skiforbundet er det viktig å fremme likestilling. Nå har vi en unik mulighet til å gå foran. Hoppjentenes premiesummer er prosentmessig på samme nivå som guttas, men blir litt lavere i sum siden gutta har fire konkurransehopp mer i RAW AIR. Det er likevel viktig å poengtere at vi trenger gode støttespillere på lag i RAW AIR Ladies. Vi trenger fortsatt noen flere sponsorer for å kunne fortsette å kjøre en premium-turnering for hoppjentene, sier arrangementssjef i Norges Skiforbund, Terje Lund.

- Vi ønsker å skape verdens viktigste og mest prestisjefylte hoppturnering. Der har jentene sin naturlige plass. Kanskje blir Maren og de andre hoppjentene større enn gutta i RAW AIR om noen år. Vi ser en betydelig økning i interessen rundt hopp for kvinner. Det er ekstra gledelig at Hopp-Norge kan gå foran og legge til rette for at jentene kan kjempe om pengepremier som gjør at de virkelig kan leve av idretten de elsker. Pengepremiene løfter RAW AIR Ladies opp til å bli jentenes viktigste arrangement, sier hoppsjef Clas Brede Bråthen.

NIF-EPI01, 01
NTB Scanpix