Line Jahr (NTB scanpix)

Prosjekt 2022

Norges Skiforbund har med støtte fra Olympiatoppen satt i gang et prosjekt i samarbeid med kombinert for å utvikle jentehopp/jentekombinert.

Prosjektet er kalt Prosjekt 2022. For hopp sin del ser vi at det er et for stort sprik mellom Maren og resten av jentene i Norge, og jentekombinert er i en tidlig fase. Med Prosjekt 2022 ønsker vi å tette spriket slik at vi kan bli en viktig hoppnasjon også på jentesiden, og vi ønsker å øke antallet jenter som driver med kombinert.  Vi har en av verdens beste jentehoppere i Maren, men vi ønsker å ha verdens beste lag. Nå som det er innført lagkonkurranse for jentene i VM, er det ekstremt viktig at vi kan være med å kjempe om medaljer i den grenen også.

Norges Skiforbund og NTG Lillehammerhopp har i samarbeid ansatt Line Jahr som Hovedtrener for hoppjentene i Prosjekt 2022. Line måtte nylig legge skiene på hylla grunnet kneskade, og det er gledelig at hun har lyst å bidra med sine erfaringer og kompetanse på det å være en toppidrettsutøver. Vi ønsker å satse på Line som trener, og det er derfor gledelig at vi kan samarbeide med NTG om en slik stilling, slik at hun i sitt daglige arbeid med jentene også kan samarbeide med erfarne trenere i NTG systemet. I tillegg vil hun inngå i landslagsteamet, og ha Christian Meyer som mentor. For å øke sin trenerkompetanse tar Line trenerutdannelsen på Elverum denne våren og høsten.

Fra før har Line en bachelor i Økonomi og administrasjon, hun har en bachelor i ledelse og organisasjon samt en master i innovasjon og næringsutvikling med profilering innenfor ledelse, motivasjon og mestring, og læring.

- Jeg gleder meg enormt mye til å jobbe med dette prosjektet. Hoppsporten har gitt meg så mye, og det er en stor ære og få lov til å gi noe tilbake gjennom dette prosjektet. Det er med respekt, ydmykhet og glede jeg går på med frisk mot for å løfte nivå på jentehopp i Norge. Det er ingen tvil om at vi har mange jenter der ute med høy potensial til å ta opp kampen, og kjempe side ved siden med Maren. Jeg gleder meg til å se hvor dette ender, sier Jahr.

Ett av målene med satsningen er å gjennomføre en kulturendring blant jentene. De skal lære hva det vil si å være en toppidrettsutøver, og hva det vil si å ta de riktige valgene. Vi ser derfor etter jenter som er villig til å satse for å nå sine mål. Fokus på utvikling, innsats og samarbeid er viktige elementer for å delta på prosjektet. Og jentene må vise at de er plassen sin verdig, fordi det er viktig å poengtere at dette er et åpent prosjekt hvor andre jenter kan komme inn hvis de viser fin utvikling og forbedring. Andre jenter vil også få hospitere på utvalgte samlinger i samråd med sine trenere.

Uttak prosjekt 2022:
Anna Odine Strøm, Kollenhopp