Det var folkefest under VM i 2012 (NTB scanpix)

Søker om VM i skiflyging

Norges Skiforbund søker om VM i skiflygning i Vikersund 2022. Dette besluttet Skistyret denne uka.

Søknadsfristen til Det internasjonale skiforbundet (FIS) er 1. mai.

Generalsekretær Stein Opsal og skipresident Erik Røste får mandat til å sluttføre avtaler med Modum kommune og arrangør, og det vil bli nedsatt en søkerkomité som skal utforme søknadene på vegne av skiforbundet og Vikersund.

Tildeling av skiflygings-VM 2022 skjer på FIS-kongressen i Costa Navarino i Hellas 17. mai 2018. Dersom Vikersund blir tildelt VM i 2022, vil det også bli arrangert et prøve-VM i 2021.

Vikersund arrangerte skiflygings-VM sist i 2012.

- Med årets arrangement befestet Vikersund nok en gang sin posisjon som en av de ledende arrangørene av skiflyging. Alle de siste verdensrekordene er satt i Vikersund. Nå skal vi sammen med Vikersund arbeide aktivt for at Vikersund får tildelt sitt femte skiflygings-VM, sier skipresident Erik Røste.

Det var i 1977 at det for første gang ble arrangert VM i skiflyging i Vikersundbakken. Deretter er det blitt arrangert VM i 1990, 2000 og sist i 2012.

Vi ser frem til et nytt VM i Vikersund. I 2012 husker vi godt det suksessrike mesterskapet med fantastiske konkurranser og 65 000 tilskuere. Nødvendige endringer og utvikling av anlegget, vil følge av eventuelle krav fra FIS, men vi er klare til å følge utviklingen som verdens ledende skiflyvningsarrangør og hopparena. Alle de dyktige frivillige i Vikersund fortjener ett nytt VM, og dette er også viktig for oss økonomisk, forteller leder for søkerkomiteen i Vikersund, Håvard Orsteen.

NIF-EPI03, 03
NTB Scanpix