Daniel André Tande (NTB scanpix)

Ni hoppere til Lahti

Norges Skiforbund sender ni hoppere til årets VM i Lahti.

- Vi stiller i dette mesterskapet i utfordrerrollen, det er langt bedre enn hva tilfelle var sist det var mesterskap i Lahti i 2001. Vi har hoppere både på jente og guttesiden som i sine beste øyeblikk er i stand til å slå hvem som helst av konkurrentene, og to av disse (Maren og Daniel) ligger for øyeblikket på 3. plass i WC-sammendraget. I alle konkurransene vi deltar i, vil vi alltid gjøre alt som står i vår makt for å vinne. Siden sesongen så langt har vært varierende, har vi spesielt på guttesiden valgt en litt annen oppkjøring til mesterskapet enn først planlagt. Vi opplever at prosessene har vært gode og at vi nå har et sterkere lag enn hva tilfellet har vært tidligere i vinter. Så får vi se om vår sammenhengene medaljefangst, i mesterskap, siden 2003 kommer til å stå ubrutt også etter Lahti 2017, sier sportssjef Clas Brede Bråthen.

- Selve uttaket har bært preg av en annen prosedyre enn vi har vært vant til tidligere. Halvparten av laget som er tatt ut, har ikke vært med på konkurransene i Asia. Dermed ble vi tvunget til å belage oss på treningsresultater fra treningen hjemme, hvor Andreas Vilberg, Roy Myrdal og Magnus Brevig har gitt klar signal på hvilke utøvere som er i best form. Jeg gleder meg til å dra til VM i Lahti, og jeg har en følelse av at vi har et lag som har et potensiale til å ta medaljer, som er vårt store mål, sier landslagstrener Alexander Stöckl.

Maren Lundby

- Sammen med Maren Lundby, reise også Anniken Mork til Lahti, som er den utøveren som har tatt mest poeng i verdenscupen bak Maren. I tillegg blir også Silje Opseth med. Vi reiser til Lahti med en målsetting om å være med å kjempe i toppen både i individuell konkurranse, samt i mixed team konkurransen, sier landslagstrener Christian Meyer.

Disse stiller for Norge i Lahti:
Menn
Daniel-André Tande, Kongsberg IF