Shapekurs på SNØ

I samarbeid med Brettforbundet inviterer vi til shapekurs 24. januar 2023 kl. 18-21 på SNØ. Kursholder er Claes Högström som er en meget dyktig kursholder med lang fartstid og erfaring på dette feltet.

NOR Freeski Camp 2022

I helgen samlet vi 150 jenter og gutter i alderen 10-15 år fra hele Norge for årets NOR Freeski Camp i samarbeid med DNB og Scandic. Det ble en rå helg med fokus på samhold og idrettsglede!

Skisprell for ski-Norge

Norges Skiforbund med kretser og klubber inviterer til skisprell-aktivitet i hele Ski-Norge med kick off uke 7.–15. januar. Vi tilrettelegger for enda mer skiglede ved å skape gode rammer og inspirerende og sosial aktivitet.

Stor interesse for Telenor Karusellen

Telenor Karusellen arrangeres for 17. gang i vinter, og påmelding for klubber/arrangører er fortsatt åpen. Nå kan dere se karusellens nye video foran årets sesong!

SKI PÅ TV 2022/23

Langrennsfest på Beitostølen. Alpinistene tilbake i Europa, mens hopperne skal til Titisee-Neustadt.

Ni utøvere til Stubai

Norges Skiforbund Freeski sender ni freeskiutøvere til denne ukes verdenscupåpning i slopestyle i østerrikske Stubai.

Til topps i Sveits

Birk Ruud (22) sesongåpnet med en strålende World Cup-seier, mens Sandra Eie hoppet inn til annenplass og karrierens første pallplassering i sveitsiske Chur i kveld.

Ny bransjestandard for ansvar og sikkerhet i alpine nedfarter.

Bransjeorganisasjonen Alpin og Fjell har utarbeidet ny bransjestandard for ansvar og sikkerhet i alpine nedfarter. Dette gjelder for anlegg av alle størrelser. Eiere av anleggene plikter å være kjent med gjeldende lover så vel som anbefalte retningslinjer for næringen.

Referater fra høstmøtene

Denne uka ble det avholdt cirka 60 uliker møter i forbindelse med høstmøtet til Det internasjonale ski og snowboardforbundet i Zürich. Her kommer referater fra mange av møtene.

Freeskitirsdag på SNØ!

De tre kommende tirsdagene vil det bli arrangert uhøytidelige event på SNØ fra kl. 18-20 med landslagsutøver Mats Bjørndal i spissen!

NOR Freeski Jentecamp 2022

I helgen kunne vi endelig invitere til jentecamp med overnatting igjen! Sammen med DNB, Scandic og Spar Norge har vi hatt en knallbra helg sammen med 56 rå jenter fra hele Norge!

NOR Freeski Camp 2022

Vi gjentar fjorårets suksess og inviterer sammen med DNB og Scandic til NOR Freeski Camp i Lørenskog og Lillestrøm 26.-27. november!

Høstens kurskalender!

Høsten kurskalender for våre felles kurs er spikret og vi inviterer til en rekke kurs innen trener-, dommer-, arrangør- og TD-rollen de neste ukene. Les mer under og meld deg på!

NOR Freeski Jentecamp Oslo 2022

Etter tre år med lokale jentecamper – som har vært en suksess – er det en glede at vi igjen kan invitere til en sentral jentecamp i Oslo, lik den første jentecampen vi arrangerte i 2019. Sammen med Scandic og DNB inviterer vi jenter født i 2006-2012 til en lærerik og morsom helg med varierte aktiviteter 30. september til 02. oktober.

Dommerkurs - FIS C-lisens

Ønsker du å dømme NOR Freeski Cupen kommende vinter? Vi inviterer til FIS C-lisens dommerkurs lørdag 22. oktober!

VM-programmet klart

VM-programmet i freeski, snowboard og freestyle i Bakuriani 2023 er klart. Mesterskapet i Georgia arrangeres fra 19. februar til 5. mars 2023.

Vi inviterer til lokale jentecamper!

Sammen med DNB og deres initiativ #huninvesterer inviterer vi til lokale jentecamper over hele Norge lørdag 27. og søndag 28. august! Sammen skal vi vise at også #hunkjørerfreeski.

Gjør tidenes satsing på skiklubbutviklere

– Storsatsingen på skiklubbutviklere som skal reise rundt i hele ski-Norge blir både veldig viktig og veldig spennende for oss, forteller fadder for skiklubbutviklerne i Norges Skiforbund, Marianne Myklebust.

Ønsker din klubb å arrangere NOR Freeski Jentecamp?

I samarbeid med DNB og deres initiativ #huninvesterer skal vi for fjerde året på rad arrangere NOR Freeski Jentecamp. I år som i fjor blir det lokale camper spredt over hele Norge, og vi håper at akkurat din klubb vil være med å arrangere en dag fylt med aktivitet og idrettsglede!

Fagmøte freeski

Under helgens skiting i Molde avholdt freeski sitt fagmøte med godt oppmøte av representanter fra klubb og krets. Møtet ble avholdt som en hybrid-løsning, slik at flest mulig skulle ha anledning til å delta og vi hadde også med en god gjeng via Teams.

Møter i FIS-Council og VM-tildelinger

For første gang siden februar 2020 har det i dag vært et fysisk FIS Council-møte. I tillegg til mange vedtak ble dagen avsluttet med VM-tildelinger. VM alpint 2027 gikk til sveitsiske Crans Montana.

Samordnet rapportering 2022

Vi har samlet en del nyttig informasjon som kan være til hjelp i arbeidet rundt samordnet rapportering i KlubbAdmin for våre skiklubber. Fristen for NSFs klubber er 30. april.

Kongepokal til Schjerve

Etter NM-gull i slopestyle og bigair i Trysil ble Sebastian Schjerve tildelt sin første kongepokal.

Varsler full fluortesting

FIS og IBU varsler full fluortesting foran sesongen 2022-2023, og det er testapparatet Alpha II som skal sørge for at skiene er fluorfrie i alle arrangement i regi av IBU og FIS. Regelverket skal endelig opp til diskusjon og vedtak under FIS-congressen 26. mai.

Se NM i Trysil opptak

8.-10. april er det klart for årets NM i freeski i Trysil. Det er finale slopestyle lørdag, mens det er finale for bigair søndag. Årets freeski-NM livestreames, og dere kan se alt i reprise. Her finner dere også resultater fra årets NM.

Se seminaret i opptak

I forbindelse med NM i alpint i Narvik ble det arrangert et mijø- og bærekraftseminar – Bærekraftige arrangementer med flere aktører fredag 1. april kl. 08:30. Her kan dere se seminaret i opptak.

Klare for World Cup-finale

Norges Skiforbund sender 10 freeskikjørere til denne ukens World Cup-finale i slopestyle i sveitsiske Silvaplana.

Lillehammer får felles NM

Lillehammer Skiklub, Søre Ål IL og Lillehammer Olympiapark AS har fått tildelt felles NM i 2024. Det skal arrangeres norgesmesterskap i langrenn, alpint, kombinert, hopp, freeski, telemark og randonee.

Klare for Tignes

Norges Skiforbund sender ni freeskikjørere til denne ukens World Cup i slopestyle i franske Tignes.

Vi er lettet!

Norges Skiforbund er lettet over at FIS i dag har etterkommet vårt krav om at russiske og hviterussiske utøvere nektes videre deltagelse i de kommende internasjonale konkurransene.

OL uttak Olympiatoppen

Olympiatoppen har uttatt utøvere til OL og Paralympics i Beijing i freeski, langrenn, hopp, alpint og kombinert.

Norden sender ingen utøvere til verdenscupen i Georgia

Norges Skiforbund Freeski, Brettforbundet, det Svenske Skiforbundet og det Finske snowboardforbundet, ber FIS avlyse den planlagte verdenscupen i Georgia, 03. til 05. mars. Samtidig har sportslig ledelse og utøvere i freeski og snowboard bestemt at de ikke ønsker å delta, uavhengig av om FIS beslutter å gjennomføre konkurransene eller ikke.

Format slopestyle NOR Freeski Cupen

Under NOR Freeski Cupen på Dombås ble det testet ut et nytt format i slopestyle. Vi ønsker nå å få en tilbakemelding fra utøvere, trenere, dommere og foresatte på hvordan dere opplevde dette formatet. Under finner dere bakgrunn for endringen og mer informasjon om de ulike formatene.

Spillemidler utstyr 2021

Det er nå klart for årets søknadsrunde. Ordningen omfatter utstyr kjøpt i 2021 (med fakturadato i 2021).

Er du klar for sesongstart? FAQ

Det nærmer seg sesongstart og under har vi besvart de mest stilte spørsmålene. Har du lest alt under, men sitter igjen med spørsmål? Send oss en mail på freeski@skiforbundet.no.

Samordnet rapportering 2022

Er du klar for sesongstart? FAQ