Birk Ruud

Klart for freeski-VM

I dag starter freeski-VM fra Aspen. Verdenseliten i freeski er på plass i USA, og nå skal VM-medaljer utdeles i bigair, halfpipe og slopestyle. Birk Ruud kjører samtlige disipliner.

– Det er veldig spennende å kjøre alt. Jeg har hatt en god oppladning her i Aspen i fem uker med mye trening god mat og mange timer i badstuen. Kroppen kjennes fin, men klart det tar på å kjøre fire- til fem timer trening om dagen, sier Ruud.

For Birk starter årets VM med halfpipe kvalifisering i kveld, mens det er finale fredag. Torsdag er det kvalifisering slopestyle, mens finalen går lørdag. Søndag får Ruud forhåpentligvis en etterlengt fridag før det er kvalifisering big air mandag. Freeski-VM avsluttes tirsdag med finale i big air.

– Jeg har så og si fått gjort alt jeg skal så da er det bare putte de sammen og komme seg inn til den halfpipefinalen, sier Ruud foran kveldens kvalifisering.

– Så ser jeg spesielt fram til slopestyle. Jeg har lagt til mye tid på rails, og jeg gleder meg til å vise hva jeg har å by på. Jeg er «stoka» på dette VM-et, og er sikker på at det blir et veldig bra arrangement, legger Ruud til.

Det er ikke bare Ruud som har medaljesjanser i Aspen. Norges Skiforbund stiller med Christian Nummedal, Ferdinand Dahl, Sebastian Scherve og Sandra Eie i tillegg til Ruud.

– Det skal bli gledelig å se denne gjengen i aksjon igjen. Vi er jo her for å vinne medaljer. Utøverne er rå, og det er topplasseringer vi jobber mot, sier sportssjef for freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach.

Sendetider freeski-VM
Det er Nordic Entertainment Group (NENT Group) som har rettighetene til årets freeski-VM. Hele mesterskapet ser du på Viaplay, mens samtlige finaler fordeles mellom TV3 og V4.

Fredag 12/3:
20.30: Finale Freeski Halfpipe (Viaplay og V4)

Lørdag 13/3:
17.00: Finale Freeski Slopestyle (Viaplay og TV3)

Mandag 15/3:
16.50: Kvalifisering Freeski Big Air Kvinner (Viaplay og V sport +)
19.05: Kvalifisering Freeski Big Air Menn Heat 1 (Viaplay og V sport +)
21.20: Kvalifisering Freeski Big Air Menn Heat 2 (Viaplay og V sport +)

Tirsdag 16/3:
16.30: Finale Freeski Big Air (Viaplay og V4)

Les også: Uttak freeski-VM

Se dette innlegget på Instagram