Christian Nummedal

Pallplass til Killi

Freeskikjører Johanne Killi (24) imponerte med en sterk tredjeplass i World Cup-rennet i big air i Steamboat, USA lørdag kveld.

Dette var også det siste big air-rennet før OL i Beijing. Killi har etter comebacket i høst blant annet fått med seg en tredjeplass i World Cup i slopestyle og en ny tredjeplass i big air i kveld. Pallplassene kommer godt med i racet om OL-deltakelse.

– Jeg er veldig fornøyd med egen kjøring, og hadde det veldig gøy på ski. Det betyr mye for meg. Det var veldig mye bra kjøring på høyt nivå blant konkurrentene i dag, også på herresiden, forteller Killi.

Tormod Frostad kjørte inn til en sterk femteplass i mennenes klasse. Frostad var bare 1,5 poeng fra pallplassen i big air-konkurransen.

– I dag er jeg veldig godt fornøyd med Johanne og Tormod. Begge leverer en fantastisk konkurranse, sier sportssjef Christoffer Schach.

Sandra Moestue Eie og Christian Nummedal sto over den siste runden etter fall i konkurransen. Dermed ble Mostue Eie nr. 8, mens Nummedal ble nr. 9. Birk Ruud måtte stå over finalen etter uhell under treninga i forkant av konkurransen. Ruud hadde et fall som satte han litt ut av spill.

Johanne Killi

Uttak:
Norges Skiforbund sender åtte freeskikjørere til helgas World Cup i big air i Steamboat, USA. Dette er også det siste big air-rennet før OL i Beijing.
– Laget ser bra ut, og vi dette kan bli veldig bra. Vi er optimister, sier sportssjef for freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach.

Laget er i gang med offisielle treninger på hoppet foran helgas renn, og nordmennene leverer varene bra. Det er lite snø i Steamboat, men arrangørene har fått til et bra hopp til tross for at det er veldig isete. Det er kvalifisering fredag, mens finalen sendes direkte på Viaplay lørdag kveld.

Sendetid lørdag 4. desember:
20:55 V sport +: Freeski Big Air i Steamboat (USA).

Se også sak på fisski.com.

Disse stiller for Norge, kvinner:
Johanne Killi, Dombås IL
Sandra Moestue Eie, Bærums Skiklub