NM Trysil 2021

Nytt format NOR Freeski Cup og NM

Søndag 24. oktober arrangerte freeski sitt årlige høstmøte. Her ble det blant annet vedtatt noen viktige regelendringer vedrørende formatet til kommende sesongs NOR Freeski Cup og NM. Les mer om det under!

Under freeski sitt vårmøte i juni ble det etter forslag fra Buskerud Skikrets nedsatt et «NOR Freeski Cup»-utvalg med følgende mandat:

• Utvalget skal analysere og undersøke problemstillinger og foreslå tiltak/endringer for å forbedre dagens NOR Freeski Cup på en rettferdig måte, for eventuell godkjennelse under Høstmøtet.

Bakgrunnen for forslaget var at det har vært diskusjoner om at formatet på NOR Freeski Cupen og NM er lite motvierende for junior gutter. Junior og senior premieres hver for seg, men konkurrerer sammen (på grunn av FIS-reglementet), og mange juniorer føler at det blir veldig langt opp når de må kvalifisere og konkurrere med seniorene. For å hindre frafall og utvikle idretten videre var det derfor et ønske om at man skulle se nærmere på om det er mulig å lage et mer motiverende format, samtidig som man holder seg innenfor FIS-reglementet.

Det ble satt ned et bredt utvalg med personer innenfor ulike kompetanseområder:

• Espen Andreassen, Kongsberg Freestyleklubb og Buskerud Freestylekomite
  • Per-Kristian Hunder, trener NTG Lillehammer og tidligere landslagsutøver
  • Jonas Fjelstad, trener Hovden Skigymnad og dommerkompetanse
  • Jon Opsahl, Geilo IL, medlem Freestylekomiteen og FIS TD
  • Jarl-Rune Kjæmperud, Geilo IL og FIS TD
  • Stig Gråberg, Freidig SPK og Sør-Trøndelag Freestylekomite
  • Marte Gleditsch, arrangementssjef NSF Freeski

Utvlaget har gjennom en rekke møter kommet fram til et forslag som de presenterte på høstmøtet. Forslaget ble enstemmig vedtatt, og formatet for kommende sesong finner du under.

Format Big Air NOR Freeski Cup og Norgesmesterskap
For gutter videreføres gjeldende format med 2 run kvalik (beste teller) og 3 run finale m/ ulik takeoff (2 beste teller dersom ulike takeoff). For jenter er imidlertid kravet til ulik takeoff fjernet og deres format blir derfor:

• Jenter: 2 run kvalik (beste teller) og 2 run finale (beste teller) uten krav til ulik takeoff

Bakgrunnen for at det ikke stilles krav til ulik takeoff for jentene er først og fremst med tanke på sikkerhet og utvikling, men også i et rekrutteringsperspektiv.

Format Slopestyle NOR Freeski Cup
Slopestyle formatet i NOR Freeski Cupen endres for både gutter og jenter til følgende:

• 3 run beste teller m/ rangert tredje run

Med dette formatet får alle utøvere kjørt like mye og under tilnærmet like forhold. Samtidig er formatet noe tidsbesparende, i tillegg til at rangert tredje run skaper et ekstra spenningsmoment. Se forslag til tidsskjema for et slikt format nederst i artikkelen.

Formatet testes på sesongens første NOR Freeski Cup på Geilo og evalueres i etterkant. Evalueringen avgjør om resterende konkurranser skal ha samme format eller om vi går tilbake til 2 run kvalik (beste teller) og 2 run finale (beste teller).

Format Slopestyle Norgesmesterskap
Slopestyleformatet under Norgesmesterskapet videreføres som det er i dag:

• 2 run kvalik (beste teller), 2 run finale (beste teller)

Under NM planlegges det for å kjøre slopestyle over to dager (kvalifisering fredag og finaler lørdag) for at dagene ikke skal bli for lange. Endelig avgjørelse på dette blir tatt i løpet av de nærmeste ukene.

Spørsmål? Kontakt freeski@skiforbundet.no.

Tidsplan slopestyle NOR Freeski Cup. I finalene vil det bli nye heat basert på de to første runsa der best rangerte utøver starter sist.

nif-epi04, 04