Aktuelle saker fra Langrennskomiteen

Info om fellesturer, felles smøreopplegg KM, sammenslåing av kasser i kretsrennene og mer.

1. Informasjon om fellesturer til vinteren.
    Presentasjon for detaljer.
    Retningslinjer for fellesreiser.

2. Felles smøre opplegg på KM
    LK har besluttet at vi skal gjennomføre et felles smøreopplegg for alle deltakere på KM i Øksfjord.

Årsaken til dette er at vi ønsker å sette fokus på å gjøre ting enkelt, og skape relasjoner mellom klubber, bygge miljø og trivsel, samt å bygge kunnskap i og på tvers av klubber.

Smøreopplegget blir gjennomført slik at det blir felles festesmurning på lørdagens distanser og felles glider på søndagens distanser. Kretsen har leid hele smøregarasjen, så det blir ikke plass til annet opplegg der. Hver klubb stiller med 2-3 smørere i teamet etter antall deltakere. Trond Finjord har påtatt seg rollen som smøresjef, og SkiGo vil stå som leverandør av smurning. Kretsen vil fakturere hver klubb en liten egenandel i ettertid etter andel løpere.

Vi kan ikke pålegge alle å være med på dette felles prosjektet, men vi håper alle ser nytten og verdien i det formål vi ønsker å oppnå.

3. Sammenslåing av klasser i kretsrennene.
    LK har besluttet at vinterens kretsrenn skal slå sammen klassene i 13-14 år, 15-16 år og 17-18 år.

Årsaken til dette er at vi ønsker å skape bedre konkurranser hvor det er flere konkurrenter, og hvor vi får tettere og jevnere konkurranser. I de fleste av disse klassene er det nå få deltakere, og vi håper at dette tiltaket vil gjøre det litt mer moro.

KM vil forbli som før med årsklasser.

4. KM sprint
  • Sprint KM klassisk 29.02.19 Kirkenes og omegn SK arrangeres slik:
    • Klasseinndeling: 13-16 år og 17 år og eldre
    • Prolog og 3 heat. 2 beste rykker opp og de 2 bakerste rykker ned på heatene, beste plassering i finalen pr årsklasse gjelder

På denne måten får alle gått 4 heat, og det blir mange heat hvor man finner en god konkurrent å slåss mot, som vi tror vil være moro og spennende.

1. Smøretilbud på alle kretsrenn:
    LK har besluttet at alle arrangører skal gi tilbud om smøreservice til de som ønsker på eget arrangement. De som ønsker bistand til smøring (feste) kan ved å henvende seg til oppgitt kontaktperson få hjelp til det. Kontaktperson oppgis på innbydelsen i sportsadmin. Gjelder særlig de yngste årsklassene, under 12 år. Dagen før legges også en melding ut om aktuelt føre, med et smøretips. Dette gjøres via kretsens fb side.
NIF-EPI02, 02