Generelt om snøkanoner

Det finnes ulike typer snøkanoner på markedet. De klassifiseres i kategoriene:

- Viftekanoner / lavtrykk

- Lufttrykkskanon / høytrykk

- Tårnkanoner / Lanse

Viftekanonene er alle bygget etter samme prinsipp med mange dyser i montert i kransen på kanonen med en stor vifte i bakkant. Kanonene er oftest utstyrt med en egen luftkompressor. Noen fabrikanter går imidlertid egne veier og utvikler nye typer dyser som gjør at det ikke er behov for luftkompressor. Felles for alle, er at de må ha tilgang til strøm i tillegg til vann. Viftekanonene leveres manuelle eller med automatisk styring. Viftekanoner kan også benyttes i et høytrykksanlegg / lufttrykkanlegg om vanntrykket er høyt nok.

Høytrykkskanoner har gjennomgått en stor utvikling særlig med hensyn til trykkluftbehovet. Dette betyr at anlegg som ikke har luftrørgate, likevel kan installere slike kanoner. Da utstyres de med en egen liten luftkompresser tilsvarende de som benyttes på viftekanoner. Kanonene kan automatiseres.

Lanser kan benyttes i både høy- og lavtrykksanlegg. I lavtrykksanlegg må de leveres med en egen liten luftkompressor.

Høytrykksanlegg som ønsker å investere i lanser, må være oppmerksom på det høye vanntrykket kanonen krever. I praksis betyr det ofte at det kun er i de nederste områdene, hvor vanntrykket er størst, at de kan benyttes effektivt.

NIF-EPI01, 01