Ble økt i det våte element for alpinistene - fv. Kjell Inge Eidsaunet, Jesper Saltvik Pedersen, Hanne Vadseth, Thomas Daae og Marcus Grasto Nilsson

Para-alpinistene på barmarkstrening

Det "kladdet" seg til for para-alpinistene da sommeren, etter deres smak ble for varm og snøen smeltet raskere enn forventet, så da ble det barmarksamling i Oslo istedet for skikjøring på Fonna

Etter planen skulle vi vært på samling på Folgefonna og trent med ski på beina. Det ble en brå endring i planene da sommeren ble for varm (etter vår smak) og snøen smeltet raskere enn forventet. Da måtte vi tenkte alternativt og det resulterte i en barmarkssamling i Oslo. Her har vi hatt tre fine dager sammen med variert innhold, og vi har fått utfordret oss på nye områder med økter litt utenom hva vi er vant med.

Med på denne samlingen var Para-Elite med Jesper Saltvik Pedersen og Marcus Grasto Nilsson. Disse fikk selskap av Thomas Daae og Hanne Vadseth, i tillegg til Kjell Inge Eidsaunet som skal representere Norge i Deaflympics i desember.

På trenersiden var Hans Blattmann og Synne Sofie Stangeland i førersetet sammen med eksterne bidragsytere fra Klatreverket, SIO Svømming og Olympiatoppen.

Dag 1: Sykkeltur i Nordmarka og klatring på Klatreverket
Første økt bestod av en langtur på sykkel, og planlagt rute skulle gå fra Sognsvann til Kikut via Ullevålseter og tilbake via Bjørnholt – totalt 35 km. Noen hadde gjort en litt svak jobb med å sjekke kartet før vi startet, og dette endte med et strekke på sti der vi måtte trille syklene våre i 2 km. Bortsett fra dette og en liten punktering, gikk turen knirkefritt i fint vær og vakre omgivelser. På grunn av mye bratt terreng, valgte Jesper å pigge runder rundt Sognsvann og Marcus løp på egenhånd.

Andre økt bestod av en økt med klatring på Klatreverket i på Torshov i Oslo. Dette var ny aktivitet for noen av oss, og vi hadde heldigvis med oss en flink instruktør som lærte oss mye. I denne økten fikk vi kjenne på å være høyt over bakken, og flere av oss ble overrasket over hva man får til hvis man bare vil. Å klatre med en arm eller med begrenset syn er ingen hindring for oss. Vi fikk også kjenne på hvor mye støttende ord og heiarop på hverandre kan bety for å klare litt til og litt til.

Marcus i klatreveggen

Dag 2: Svømmetrening i Domus Athletica og skiteknikk på rulleskøyter i Holmenkollen
Dagen startet i bassenget på Domus Athletica på Ullevål med en lang svømmeøkt. På økten hadde vi med oss en svømmetrener, som lærte oss mer om svømmeteknikk med spesielt fokus på crawl. Her hadde vi mye å lære, men vi ble ganske gode etter hvert. Spørs hvem du sammenligner med så klart, men vi var hvert fall utmattet og fornøyd etter økten.

Andre økt ble gjennomført på rulleskøyter i Holmenkollen. Fokus i økten av skiteknikk og balanse. Litt skeptiske i starten, da flere av oss har gått særdeles lite på rulleskøyter tidligere. Heldigvis bratt læringskurve i løpet av økten, og vi var nesten blitt komfortable med rulleskøytene da økten var over.

Dag 3: Sykkeltur i Nordmarka og basisøkt på Olympiatoppen
Ny sykkeltur i Nordmarka, denne gang fra Hammeren og innover mot Kikut. Ruteplanleggeren prøvde å finne en flatere trasé for å få med alle sammen, men dette viste seg å være vanskelig. Jesper, Thomas, Marcus og trener Synne stilte til økt i vått yr og tung tåke. Tross mye oppover fra Hammeren, fikk vi likevel med oss alle oppover og innover i retning Kikut. Marcus hadde sin første ordentlige tur på en lånt sykkel fra Skeno AS, og dette mestret han på en imponerende måte. Totalt syklet vi 22 km og var fornøyd med dette.

Jesper og Marcus på tur

Andre økt ble styrt av Lene Puntervold fra Olympiatoppen, og dette ble en kreativ, krevende og lærerik økt der vi fikk jobbet med mobilitet, kjernemuskulatur og kroppsbeherskelse i ulike posisjoner. Som alltid, tar vi med oss en ny aha-opplevelse fra denne økten som vi skal bygge videre på i treningen fremover.

Basistrening sammen med Lene....

Nå trener vi hver for oss i halvannen uke, før vi reiser sørover til Wittenburg for å trene på snø innendørs i 4 dager. Det gleder vi oss til.

For flere bilder følg oss på vår Instragramkonto; https://www.instagram.com/paraalpinlandslaget/
Flere bilder finner du også på Facebook; Skiforbundet Para

nif-epi04, 04