Aksel Lund Svindal og Kjetil Jansrud (NTB scanpix)

Byfest for Aksel og Kjetil

Aksel Lund Svindal og Kjetil Jansrud er kåret til Årets Peer Gynt. Lørdag 10. august mottar de prisen, og da legges det opp til en gedigen byfest på Vinstra.

– Gjennom en årrekke har de vært to av verdens beste alpinister. De har vært gode rollemodeller for andre idrettsutøvere og de har bidratt til å gjøre Norge kjent, sier leder i Stiftelsen Peer Gynt, Rune Støstad.
Hedersprisen Årets Peer Gynt går til en person eller en institusjon som har markert seg på en positiv måte på det samfunnsnyttige plan, og som har gjort Norges navn kjent i utlandet. Stortingsrepresentantene avgjør hvem som blir årets Peer Gynt ved skriftlig avstemming.
– Jeg er stolt og beæret over å bli tildelt Peer Gynt-prisen sammen med Aksel. Som Gudbrandsdøl, Vinstravær og verdensborger har jeg vokst opp med tilhørigheten til Peer Gynts rike og sagaen om Peer Gynt. Å bli tildelt selve Peer Gynt-prisen er noe helt spesielt. Det er en stor ære å bli stemt fram av stortingsrepresentantene, og jeg gleder meg til å ta imot prisen sammen med Aksel på hjemmebane i august, sier Kjetil Jansrud.
– Jeg synes det er veldig gøy å få prisen. Særlig sammen med Kjetil. Det er et flott signal at vi får den sammen og gøy at så mange setter pris på det laget vi har klart å bygge i alpint. Også ekstra gøy å få være med Kjetil å få denne prisen på hans hjemmebane, sier Aksel Lund Svindal.

Årets Peer Gynt ble stiftet av Per Gynt-stemnet i 1971. Einar Gerhardsen var den første prisvinneren, og var også den som løftet prisen inn i Stortinget. En nominasjonskomité nominerer etter gitte kriterier tre kandidater til prisen. Nominasjonskomitèens medlemmer er Olemic Thommessen, Astrid Sæther, Hanne Kriogh, Knut Vollebæk og Rune Støstad.

nif-epi04, 04